Connect with us

Tips Bermanfaat

7 Kaedah Untuk Menjinakkan Kucing Liar Atau Penakut

Published

on

kaedah untuk menjinakkan kucing

7 Kaedah Untuk Menjinakkan Kucing Liar Atau Penakut

Kucing liar adalah kucing yang sejak azalinya lagi dilahirkan bebas dan tidak memilikkan hubungan langsung dengan manusia. Kucing yang pernah dipelihara dan sekarang hidup bersendirian tidak dipanggail sesat. Kucing liar digambarkan sebagai penakut; apabila didekati dia lari dan jika diserang mungkin akan bertindak balas. Seiring dengan peredaran masa, kucing liar sebenarnya boleh dijinakkan dan akhirnya dipelihara seperti haiwan peliharaan. Namun, ada juga sebahagian kucing yang lain akan terus menunjukkan sikap dan perilaku penakut sepanjang hidupnya.

kaedah untuk menjinakkan kucing

Berikut terdapat 7 kaedah untuk menjinakkan kucing yang liar atau penakut.

1. Fahami psikologi kucing yang penakut. Kucing biasanya menunjukkan kelakuan penakut kerana pelbagai alasan dan mungkin kerana ia kucing liar atau mungkin tidak. Adalah sangat mustahil untuk mengetahui sejarah kucing yang penakut ini. Semua kucing penakut harus didekati dengan cara yang sama namun tidak mustahil jika kita bersabar dan juga bergantung kepada pengalaman yang kita ada.

a. Kucing jinak yang sesat mungkin menjadi penakut. Kucing seperti ini seringkali mudah dan lebih cepat dijinakkan berbanding kucing yang liar.

b. Kucing liar yang memang langsung tidak mengenali manusia. Adalah amat penting untuk mendekatinya secara tidak menakut-nakutkannya. Jangan berusaha untuk menangkapnya atau menakutkannya kerana dikhuatiri akan bertambah trauma terhadap manusia.

c. Kucing yang paling sukar dijinakkan adalah kucing yang memiliki pengalaman negatif dengan manusia samada kucing itu liar atau jinak. Kucing ini bukan sahaja sukar untuk dijinakkan malah dibelai, namun sebenarnya masih boleh dijinakkan.

d. Anak kucing atau kucing kecil sangat mudah dijinakkan. Waktu yang sesuai dibela dan dijinakkan adalah ketika ia berusia minima 6 (enam) minggu kecuali ada pertimbangan tertentu seperti ibunya hilang atau mati.

2. Kepercayaan adalah kunci menjinakkan kucing yang takut.

a. Jangan cuba mengejar, mengepung atau menangkap kucing yang ketakutan. Hal ini bukan sahaja membuatkan kucing itu akan menyerang, menggigit atau mencakar, malah usaha untuk menjinakkan ia pasti gagal dan sia-sia.

b. Seekor kucing dewasa memakan masa yang lama untuk dijinakka. Tetapi, seekor anak kucing yang dibawa ketika berusia 5 (lima) minggu mampu dijinakkan dalam tempoh 1 (satu) atau 2 (dua) hari, hanya dengan membelainya selama beberapa jam setiap hari. Namun kucing yang berusia 1 (satu) tahun memerlukan waktu berminggu-minggu untuk dibelai atau dijinakkan.

c. Jangan terburu-buru. Pastikan anda konsisten supaya matlamat untuk menjinakkannya tercapai. Jika anda berniat untuk mendekati dan membelainya untuk seketika maka perbuatan anda itu adalah sia-sia.

3. Perbanyakkan ‘Berkomunikasi’ Dengan Kucing Liar

a. Ketika anda ternampak kelibat seekor kucing, buatlah bunyi ‘meow’. Jika ia respon dengan pantas maka kucing itu jinak. Jika sebaliknya, bermakna ia kucing liar. Berjongkok dengan jarak yang tertentu serta tidak bersikap kasar.

b. Jangan berjalan atau menerkam terus. Ini pasti menyulitkan lagi keadaan. Kucing itu pasti lari lintang pukang walaupun anda melangkah perlahan ke arahnya. Biarkan anda dengannya pada jarak yang tertentu. Bukan anda yang menentukan, tetapi kucing tersebut yang menentukan batasannya. Lama kelamaan ia akan jinak dengan anda.

c. Sekiranya anda adalah tempat ia mendapatkan makanan setiap hari, maka lakukan dengan elok-elok. Kerana kucing seperti ini sedang membiasakan dan perlahan-lahan mulai mempercayai anda. Percayalah, jika ia percaya dengan anda, ia akan makan depan anda.

4. Berilah makan kepadanya di dalam kandang, biarkan pintu kandang terbuka agar ia tidak takut dengan kandang.

5. Biarkan kucing itu mencium bau anda sebelum anda cuba membelainya. Cuba anda biasakan diri dengan membiarkan kucing itu mencium bau barang-barang anda seperti topi, kacamata atau dompet. Sekiranya anda ada tongkat, biasakan kucing itu mencium bau tongkat pada bahagian yang anda pegang setiap hari.

a. Jika kucing selesa dibelai, anda mampu mengetahui bahasa tubuhnya. Jika ia tidak menjauh, beri sedikit usapan pada ekornya, bersantailah dan turunkan tangan anda perlahan-lahan. Jangan angkat tangan dibimbangi kucing ingat anda ingin pukulnya. Jangan usap kepalanya untuk menghindari cakaran atau digigit. Waktu yang sesuai mengusap kepalanya adalah ketika ia sedang makan. Bergerak perlahan-lahan, jika ia berhenti makan dan menjauh, maka turunkan tangan anda dan cuba hari lain.

b. Ketika ia sudah selesa, maka bawalah ia pulang. Sediakan makanan dan letakkan makanan di dalam kandang. Pujuklah ia dan biarkan dia masuk dengan sendiri.

c. Sesetengah kucing, khususnya yang masih trauma, sukar untuk dipujuk walaupun telah melalui pelbagai langkah. Kucing-kucing ini mungkin sangat sukar dipujuk dan dijinakkan. Jika anda membawa pulang kucing seperti ini ke rumah, berikan ia banyak ruang. Lama-kelamaan kucing akan bersikap akrab dan bersedia untuk berinteraksi dengan anda.

6. Menangkap seekor kucing dan menjinakkannya di dalam rumah (tidak digalakkan).

a. Jika anda beranggapan sekiranya membela di dalam rumah dengan tujuan untuk mengelakkan ia daripada kucing liar sebenarnya anda silap. Ini membuatkan kucing anda lebih tertekan dan takut serta boleh mengakibatkan perkara yang tidak baik.

b. Jangan menangkap kucing yang takut dengan mengejar, mengepung atau menyambarnya. Kaedah ini berbahaya dan boleh mengakitbatkan kucing itu lebih takut dari biasa. Kemungkinan besar anda bakal dicakar atau digigit jika tindakan tersebut dilakukan secara tiba-tiba.

c. Gunakan perangkap yang tidak membahayakan kucing liar. Kebiasaannya ia boleh didapati secara online atau didapati dari organisasi penyelamat haiwan. Sediakan makanan yang beraroma yang mampu menarik perhatian kucing liar masuk ke perangkap tersebut.

d. Atau anda mungkin boleh menggunakan tali khusus untuk menarik sesuatu dan ia tidak diikat, penahan pintu automatik, tali atau per-elastik pada kandang agar tertutup secara automatik dan menjaga pintu kandang-tetap-tertutup ketika anda menarik talinya. Elakkan mengguna jerangkap samar.

e. Sediakan makanan kepada kucing itu di dalam kandang tersebut. Undur perlahan beberapa langkah dan pastikan anda berjongkok. Jika anda berdiri, kucing akan melihat anda tinggi daripadanya dan akan dianggap ancaman.

f. Berilah alas atau selimut pada kandang. Tunggu seketika (10-15 minit) agar kucing tenang. Kaedah ini membuatkan kucing anda tenang dan tenteram.

g. Wujudkan ruang yang tenang. Sebaik-baiknya ruang tersebut haruslah cukup terbuka sehingga kucing bebas untuk berlari.

h. Berilah ruangan yang lapang dan luas agar kucing dapat berlari daripada bersembunyi. Jika kucing anda bersembunyi, maka jangan dekatinya. Ketika kucing bersembunyi, ia berasa cemas dan tidak ingin ditemukan. Biarkan ia keluar ketika sudah berasa selamat.

i. Jinakkan kucing dengan cara yang sama seperti meninggalkan kucing di luar rumah. Bawakan makanan dan berjongkok atau berbaringlah di lantai (bersila pun boleh) ketika kucing anda sedang makan sehingga ia berasa selesa dan selamat untuk mendekati anda.

7. Menjadikan kucing sebagai sebahagian ahli keluarga anda.

a. Lakukan sterilisasi/neutralisasi dan vaksinasi pada kucing. Jika anda sudah memiliki kucing, anda harus melakukannya sebelum membawa kucing lain ke rumah dan lakukan pemeriksaan penyaki Feline Leukimia Virus (FeLV), Feline Immunodeficiency Virus (FIV) dan cacing.

b. Pada awalnya, kucing mungkin tidak mahu menggunakan tempat buangan. Jika ia buang di tempat selain tempat buangan, elakkan memarahnya. Pindahkan tempat buang airnya ke dekat lokasi buang airnya. Jika kucing buang air, letakkan kotorannya di dalam tempat buang airnya. Kucing suka buang air di sudut-sudut atau dekat pintu. Inilah tempat-tempat yang bagus untuk meletakkan tempat buang air kucing. Anda mungkin perlu menempatkan beberapa tempat buang air di rumah.

c. Jika kucing masih bersikap sangat defensif, berikan ruang untuknya terlebih dahulu, di mana ia suka bersendirian sepanjang hari. Berikan makan dengan jadual yang teratur dan luangkan masa bersamanya ketika ia sedang makan. Duduklah lebih dekat dengan kucing hingga ia ingin dibelai.

d. Kucing liar suka bersembunyi, namun hal ini sering membuatnya semakin defensif. Langkah yang paling baik adalah tidak memberikan tempat persembunyian untuk kucing liar. Ruang yang ideal untuk menjinakkan kucing harus terbuka dan memiliki banyak ruang agar kucing dapat berlari, jadi kucing tidak berasa terkongkong dan boleh bebas berlari jika berasa tidak selamat.

Akhir kata, berhati-hatilah ketika menangkap kucing liar. Bertindak dengan bijak. Sediakan peralatan yang selamat dan seelok-eloknya pakailah sarung tangan yang jenis kain. Dapatkan bantuan orang yang lebih tahu tentang kucing liar atau orang dewasa yang lain. Selamat Mencuba.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Bermanfaat

Ini Khasiat Buah Manjakani Yang Membantu Wanita Cantik Luar Dalam. Confirm Suami Asyik Melekat Je

Published

on

Ini Khasiat Buah Manjakani Yang Membantu Wanita Cantik Luar Dalam. Confirm Suami Asyik Melekat Je

Merawat alat sulit wanita

Buah majakani dapat membersihkan bakteria di kawasan org4n intim wanita. Khasiatnya sangat bagus untuk mengatasi keputihan. Manjakani mengandungi tannin yang bagus untuk mengetatkan otot v4gina, vitamin A dan C, kalsium, protein, serta mengandungi elemen astringent untuk membasmi bakteria penyebab keputihan. Khasiat lain yang didambakan oleh kaum wanita adalah untuk menambah ‘kerapatan’ dan menjadikan lubang v4gina lebih anjal.

Buah majakani digunakan sebagai ubat perancang kehamilan

Buah majakani sudah tidak asing lagi di kalangan wanita yang sudah berumahtangga. Meskipun buah majakani sendiri mempunyai khasiat untuk menyembuhkan luka, namun jika ia diolah semula fungsinya dapat mencegah kehamilan.

Membersihkan bakteria

Buah majakani berkhasiat untuk membersihkan bakteria di kawasan organ intim kewanitaan. Selain itu ia sangat bagus untuk mengatasi cairan berlebihan di kawasan Miss V dan membasmi bakteria penyebab keputihan. Untuk rawatan lanjutan buah majakani juga bagus untuk mencegah kanser serviks

Buah manjakani memberi kenikmatan se ks

Buah manjakani berfungsi sebagai ubat herba yang dapat membantu kekentalan org4n intim wanita. Khasiat buah manjakani bukan saja dapat dirasakan oleh kaum hawa, tetapi secara tidak langsung ia juga membantu kepuasan sang suami ketika melakukan hubungan se ks.

  • Awet Muda – Antioksidan dalam manjakani boleh melambatkan proses penuaan.
  • Mencegah Kencing Manis – Asid galik di dalam buah ini dapat mencegah kencing manis dan lelah.
  • Mencegah k4nser payud4ra dan r4him – Antioksidan dalam buah manjakani boleh mencegah kanser buah d4da dan k4nser r4him.
  • Mencegah bau yang tidak diingini – Buah manjakani bersifat astringen, membasmi bakteria dan kuman yang mengakibatkan bau yang tidak enak pada Miss V.
  • Merawat otot-otot di dalam miss V – Tannin yang terdapat di dalam buah manjakani mempunyai sifat menegangkan semula otot-otot dalam Miss V dan menyebabkan ia menjadi sempit.
  • Mengurangkan lendir pada Miss V – Astringen juga mampu menyerap segala lendir pada miss v yang menyebabkan bau tidak enak.
  • Membersihkan lendir h4id dan nifas – Astringen juga mampu menyerap lebihan d4rah h4id dan nifas.
  • Mengetatkan otot – Astringen juga mengetatkan semula otot- otot di dalam Miss V terutamanya selepas bersalin.
  • Menegangkan dan mencantikan kulit – Astringen dalam buah manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.
  • Mata yang sihat – Astringen terbukti dapat memberikan penglihatan yang jelas
  • Merawat payud4ra – Buah manjakani mempunyai sifat menegangkan kembali otot-otot dan buah manjakani dapat memperbaiki payud4ra yang kendur.
  • Gigi dan tulang – Kalsium dalam buah manjakani boleh membantu menguatkan gigi dan tulang.
  • Mulut – Astringen dalam buah manjakani dapat menjaga kebersihan mulut.
  • Kulit kering dan berminyak – Astringen juga dapat merawat kulit kering dan berminyak.
    Melancarkan pembuangan air besar – Disebabkan buah manjakani mempunyai serat makanan, ia dapat melancarkan pembuangan air besar. Vitamin dan zat serta karbohidrat dan protein
  • mampu meningkatkan kesihatan anda.
Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tips Kumpul Duit RM5 Untuk Beli Emas Hujung Tahun

Published

on

Tips Kumpul Duit RM5 Untuk Beli Emas Hujung Tahun

Tidak dinafikan ramai kaum wanita menyimpan niat untuk membeli emas. Emas diibarat sebagai kawan baik dan menjadi aksesori wajib ada pada setiap wanita. Malah nilai emas yang sentiasa meningkat menjadi satu pelaburan terbaik jika terdesak.

Perkongsian dari laman sosial facebook dari Chienta Mul’aien II ini yang memberitahu cara terbaik terutama buat surirumah untuk memperoleh barangan emas ini setiap tahun. Menurutnya dia telah menyimpan duit RM5 setiap hari dan hasilnya pada hujung tahun akan membeli emas sebagai satu pelaburan terbaik untuk masa depan.

Tips Kumpul Duit RM5 Untuk Beli Emas Hujung Tahun

Ini Caranya:

Saya nak share terutama untuk suri rumah. Dari awal kahwin saya didik diri untuk simpan duit RM5. Termasuklah duit belanja atau duit nafkah yang diberi suami.
Setiap kali balik kedai ada saja note RM5 saya akan terus masuk dalam tabung. Jika mampu boleh juga kumpul duit RM20. Tidak kira berapa baki RM5 pasti akan masuk dalam tabung. Begitu juga jika ada duit hasil berniaga tetap akan masuk dalam tabung juga.

Kena disiplin menyimpan duit setiap hari.

Hasilnya:

Cukup setahun hasilnya sangat memuaskan hati. Dan setiap hujung tahun pasti akan membeli emas hasil duit simpanan RM5 ini.

Cabarannya:

Tidak kisah walau pernah diperli pasangan lain (ketika di kedai emas) yang mengatakan saya korek tabung untuk membeli barangan emas berkenaan. Saya tidak marah dengan perlian berkenaan kerana hasil menabung ada juga faedahnya. Saya tidak malu beli emas menggunakan duit RM5 berkenaan kerana hasil dari duit menyimpan selama setahun.

Kebaikan Lain:

Boleh digunakan ketika kecemasan. Pernah berlaku apabila suami kemalangan dan tiada duit dan pilihan terakhir tukar beli emas dengan duit untuk baiki kendereaan yang rosak.
Nilai emas makin lama makin naik dan memang tidak rugi membelli emas kerana ia simpanan jangka panjang yang menguntungkan.

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tukang Urut Kongsi 4 Tempat Urutan Yang Diperlukan Kaum Wanita, Cegah Sebelum Sakit Teruk

Published

on

Tukang Urut Kongsi 4 Tempat Urutan Yang Diperlukan Kaum Wanita, Cegah Sebelum Sakit Teruk

Percaya atau tidak, urutan yang bagus mampu hilangkan tekanan harian kaum mak-mak. Sebenarnya bukan percutian dan membeli belah saja yang patut anda dahulukan, kalau sesekali dapat curi peluang pergi spa atau berurut, anda akan dapat hasilnya dan rasa puas satu badan. Tetapi bahagian mana yang patut anda urut? Nak tahu lebih jelas, anda boleh semak perkongsian daripada tukang urut, Emy Haznida Hazairul Sham ini.

Sis akan share tentang jenis urutan yang diperlukan seorang perempuan. Of course sebagai seorang perempuan (tambahan yang dah mempunyai anak), akan mengalami keletihan yang jauh lebih tinggi berbanding lelaki. Ok, penat yang sis maksudkan bukan penat mental (tu dah satu hal), tapi yang ini more to physical exausted.

Walaupun seorang perempuan itu belum berkahwin atau melahirkan anak sekalipun, badan tetap akan letih dan memerlukan rehat yang secukupnya. Sesekali, korang kena trust your body. Bila dah mula rasa letih, jangan diabaikan (which is mmg selalu kita buat), atas alasan tak ada masa dan tak penting.

Mengurut ni terapi paling simple yang boleh anda buat. Pasang lilin atau penggunaan minyak pati aromaterapi memang membantu, tetapi kalau korang memerlukan ruang dan masa untuk berehat sambil dimanjakan, urutan adalah pilihan paling tepat. Ok, ini sis listkan beberapa urutan yang diperlukan oleh seseorg wanita gitchewww:

1. Kaki

Kalau tak sempat nak mengurut whole body, ambillah lebih kurang 30 minit untuk mengurut kaki. Semua stres badan ditanggung oleh kaki okay, sebab itulah bila kita mengurut, akan dimulakan dari kaki. Biasanya, bahagian ini jugaklah yang mempunyai banyak angin dan urat bersimpul. Bahagian kaki yang paling stres adalah betis dan celah peha.

Wanita dah bersalin khususnya, sakit di celahan peha ketika diurut adalah normal sebab uratnya bersangkut paut dengan rahim kita. Satu lagi kawasan azab sakitnya jika diurut pada kaki adalah bahagian belakang pelipat lutut. Jika anda obes atau seorang yang aktif, maka bersiap sedialah untuk merasai kesakitan ketika angin dan urat bersimpul dibetulkan semasa diurut.

2. Bahagian pinggang dan belakang badan

Normal sangat untuk rasa sakit pada kedua bahagian ini. Especially kalau korang jenis lasak dan main taram angkat barang-barang berat. Atau korang sejenis yang aktif dan suka buat aktiviti fizikal macam hiking ke, berzumba ke, atau apa saja aktiviti kecergasan yang mencabar kemampuan tubuh. Jangan pulak tak exercise lepas baca ni, actually semua aktiviti tu sangat bagus untuk memberi ruang kepada tubuh untuk recharge tetapi haruslah dilegakan dengan urutan. Jadi, tak adalah kes sakit badan and that’s it! Esok tak moh dah aku exercise. Tapi janganlah right after korang menggasak badan tu, hari tu jugak korang pi mengurut, terkujatlah urat-urat tu. Sebaiknya tunggulah 24-36 jam sebelum nak berurut.

Lagi satu, sakit pinggang ini normal kalau seorang perempuan tu selalu mendukung ank. Come on, kadang-kadang kita anak 4-5 tahun pun still berdukung. Betui dak? Terutama waktu nak mandikan ank atau nak hantar nurseri, memang akan berdukung. Lebih parah, kalau korang atau pengasuh duduk rumah tinggi, lagi melengkung tulang belakang tu. Jadi, biasanya kalau mengurut bahagian ini, ada beberapa point yang akan diberi perhatian lebih supaya korg akan lebih lega.

3. Bahu dan belikat

Selalunya yang akan rasa sakit pada bahagian ini adalah orang yang selalu menghadap komputer, photographer atau videographer misalnya, dan kerja-kerja yang memerlukan ketelitian seperti tukang masak, baker ke atau tailor. Haaa.. Tak sangka kan?

Dok tatap skrin komputer dari pagi sampai petang tanpa merehatkan diri memang antara punca kenapa bahu dan belikat tu selalu sakit. Yang menjahit tu pulak asyik menunduk, yang memasak pulak banyak menggerakkan upper body, sebab itulah korang selalu sakit bahagian itu. Untuk melegakan bahagian ini, selalunya tekanan ketika mengurut akan dibuat pada bahagian belakang tengkuk, membawa ke atas bahu dan ditarik ke bahagian belikat.

4. Kepala

Ok, urutan kepala ni pun penting. Tapi takdelah ditekan-tekan macam mengurut badan. Selalunya orang perempuan ni mudah sakit kepala atau pusing-pusing, jadi penyelesaiannya, sapu minyak cap kapak kan?

Bila korg selalu sakit kepala dan masih tidak kronik, itu tidak semestinya migrain. Boleh jadi korang terlalu letih dan banyak berfikir menyebabkan urat di sekitar T zone stres dan menggalakkan rasa sakit kepala. Biasanya urutan kepala ni akan dimulakan dengan memberi kelegaan pada T zone dan atas kening, kemudian dahi. Lepas tu, barulah urutan lembut atas kepala akan dibuat. Tapi urutannya tu ada cara yang betul untuk dibuat.

Kalau korang rasa kepala berat sangat, sis cadangkan korang basuh kepala dan bersyampu macam biasa. Sebelum membasahkan kepala, jirus air pada bahagian kaki ke betis dan seluruh badan. Biarkan sekejap, korang akn dapat rasa macam wap keluar, lepas tu barulah basahkan kepala dan mandi macam biasa k!

Untuk next post, in sha Allah sis akan cerita tentang urutan kegemaran perempuan (dan penting juga ya), yang berkait dengan batin. Tq sebab sudi baca post sis dengan tabah.

Continue Reading

Trending