Connect with us

Terkini

Bapa Nekad Bawa Pulang Jasad Anak Naik Kereta Kancil Saja Sebab Tak Mampu Bayar Van Jenazah

Published

on

Bapa Nekad Bawa Pulang Jasad Anak Naik Kereta Kancil Saja Sebab Tak Mampu Bayar Van Jenazah

Sebuah perkongsian Abam Botak di Facebook mengenai pengalaman beliau ketika pergi membawa pulang jnazah seorang kanak-kanak yang membuat ramai menitis air mata.

Umum mengetahui Abam Botak atau nama sebenar beliau Yunizam Yusop adalah seorang insan berhati mulia melakukan kerja kebajikan dan perkhidmatan van jnazah percuma tanpa mengira agama di sekitar Sabah.

Lompatan Terakhir

Semalam ketika maghrib hendak balik ke rumah saya menerima panggilan telepon daripada pegawai forensik Hospital Sandakan. Katanya ada waris hendak bawa may4t balik ke rumahnya menggunakan kereta kancil. Boleh tolong mereka ka?

Aku cakap mahu hantar ke mana? Jawabnya ke Peringkat 1 Sungai manila.

Okay boleh. kebetulan kami juga hendak ke sana. Ada waris minta tolong hantar jnazah ke Tongod juga. Jadi kita bantu dululah mereka sebelum ke Tongod.

Sampai di Forensik, kami terus turunkan keranda dan waris masuk ke bilik may4t untuk mengambil jnazah. Kami terus menanti diluar. Kelihatan sekujur badan berbalut kain putih diusung keluar.

Eh! jnazah kanak-kanak rupanya ini. Perasaan ingin tahu terus bermain-main dalam fikiranku. Masa dalam kenderaan. Aku terus bertanya pada waris yang mengikuti kami dalam van.

Maaf tuan, mahu tanya ba. Apa hubungan kamu dengan jnazah ni ya?

Jawabnya, sayalah bapanya. Sebenarnya dia ini lah satu-satunya anak kami tuan. Dia seorang sahaja. Enam tahun saja kami dapat hidup bersama.

Macam mana anakmu boleh mninggaI? Apa sakitnya tuan?

Jawab bapanya, masa di hari pertama anakku mahu pergi sekolah tadika dia terjatuh ba. Masa tu kakinya sakit sebelah kanan. Kami fikir terseliuh biasa saja. Kesana kemari sudah kami bawa dia berurut dan berubat.

Namun akibat daripada itu anakku masuk wad dan akhirnya mninggaI dunia.

Semasa sampai rumah mereka. Masa kami turunkan jnazah anaknya. Kain putih yang membalut jasad kecil itu terbuka sedikit.

Saya sempat melihat wajah si kecil itu, matanya tertutup rapat seolah-olah tidur. Terus mengingatkan saya kepada anak-anak dirumah.

Masa tu, hanya air mata saja yang keluar. Aku seluk poket seluarku dan keluarkan sedikit wang untuk diberikan kepadanya. Aku serahkan set kelengkapan jnazah dan kami pun berlalu pergi.

Selamat jalan anakku berehatlah kau disana menanti kedua orang tuamu.

Doakan juga semoga si ayah dan si ibu ini dikurniakan anak dihari mendatang. Aminn

Sementara itu menerusi ruangan komen, seorang individu dipercayai petugas forensik menulis komen beliau sudah bertanya kepada si bapa bagaimana mahu membawa pulang jnazah itu.

” Astaga..Saya dah tanya waris macam mana bawa jnazah pulang dan dia cakap ada juga kereta..Saya pun terus pulang.. Tak disangka pula rupanya hanya guna kereta kancil sahaja nak bawa jnazah. Apa-apa pun terima kasih Team Van jnazah Abam Botak. Al-Fatihah buat arwh dan takziah buat keluarga”, tulis Mohd Arif

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Terkini

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Published

on

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Sungguh tergamak, sampai hati lelaki dvr jana ini sanggup mer0 g0l anak jiran sendiri depan anak-anaknya sendiri. Mana belas ehsannya ?

Kes sebegini tidak pernah sunyi daripada menjadi tatapan pembaca setiap hari. Namun, jangan sesekali kita anggap ia satu jena yah remeh.

Jena yah r0 g0l tetap r0g0l, walau siapapun mngsanya. Kes kali ini sungguh menyayat hati. Ia berlaku di India, seorang lelaki telah ditngkap atas tvdu han mer0 g0l kanak-kanak yang baru berusia 1 tahun 6 bulan di hadapan anaknya sendiri !.

Lelaki dvr jana tersebut telah dita han Jumaat lalu dan merupakan permngsa kes sera ngan sk sual terhadap mngsa “minor” yang terkini di India.

Semuanya bermula begini, kanak-kanak yang baru berusia 18 tahun itu pergi bermain di rumah jirannya, kerana jiran itu mempunyai anak yang berusia 2 dan 4 tahun.

Namun ketika di rumah itu, kanak-kanak yang tidak bersa lah ini telah r0 g0l oleh pmngsa dalam bilik rumah. Mngsa kemudiannya dibiarkan di luar rumahnya dalam keadaan berd4 rah dan kes4 kitan.

Ibu mngsa yang menjumpainya amat terke jut dengan keadaan itu. Beliau terus membawa anaknya ke H0spital.

Saspek akhirnya dita han menurut pegawai di Aman Vihar, per0 g0l kanak-kanak itu telah di t a h a n di rumahnya. Dia akan dikenakan hv kvman di bawah Akta Ganggvan sksual yang membawa hvkvman pnjara seumur hidup.

Dia akan dihvkum tapi bagaima pula dengan nasib kanak-kanak ma lang itu? Ketika dilawa di h0spital. Kanak-kanak itu didapati tidak boleh bercakap dan hanya mampu terbar1ng, aki bat trau ma

Continue Reading

Terkini

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Published

on

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Satu perkongsian dari NGO pengurusan jenazah mengenai pengebumian seorang ibu muda yang meninggal dunia petang semalam, meruntun hati netizen.

Wanita bernama Nur Atyqah Yahya Jaya, berusia 28 tahun, menghembuskan nafas terakhir akibat jangkitan kuman selepas tiga hari menerima rawatan di hospital.

Baca perkongsian Mr Wan Cai Official di bawah:

Perkongsian lewat tentang pengurusan jenazah ibu muda yang dibawa pulang ke Kelantan. Jenazah yang dibawa menggunakan jentera rakan gabungan iaitu VJGM telah selamat dikebumikan pada pukul 06.45 petang tadi.

Selepas jenazah dipindahkan 3 rakan sukarelawan VJGM terus membawa jenazah ke tanah perkuburan islam Bandar Baharu Gua Musang. Dikebumikan diliang lahad separa bulan atau lebih dikenali dengan nama liang lahad sri bulan.

Pengurusan terakhir untuk ibu berusia 28 tahun sangat mudah. Berjalan lancar tanpa perlu menunggu lama untuk dikebumikan. Sempat pula dikebumikan sebelum masuk waktu solat Maghrib.

Aturan terakhir yang Allah tetapkan untuk ibu muda ini. Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya dimasukkan ke hospital Shah Alam sejak 3 hari yang lalu. Tetapi ibu muda ini telah dijemput seruan illahi pada pukul 10.30 pagi tadi.

Punca kematian arwah adalah disebabkan jangkitan kuman di dalam badan. Akibat dari jangkitan kuman itu beberapa organ dalamannya gagal berfungsi.

Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang cahaya mata lelaki berusia 1 tahun. Omar Lokman Bin Shahrul adalah nama anak mereka.

 

Kesian bila difikirkan nasib si anak kecil. Si anak masih tidak mengerti ibunya sudah pergi buat selama lamanya. Membesar si anak tanpa kasih seorang ibu.

Kehilangan isteri ataupun ibu bukan satu perkara yang mudah. Ini kerana si suami perlu menggalas 2 tanggungjawab serentak untuk menjadi ibu dan bapa kepada anaknya itu. Anak yang ditinggalkan oleh si ibu pula masih kecil.

Jika tidak kuat semangat pasti si bapa boleh tertekan. Seperti yang kita semua tahu di dalam sebuah keluarga seorang isteri memerlukan suaminya. Dan seorang suami juga sangat memerlukan isterinya.

Apabila meneruskan kehidupan tanpa seseorang yang bergelar isteri atau suami setelah hidup berumah tangga pastinya kesulitan akan dihadapi. Lagi lagi melibatkan urusan menjaga dan membesarkan anak anak.

Jika sebelum ini si isteri membantu menguruskan hal dirumah dan anak. Pasti keadaan akan menjadi lebih sulit apabila seorang suami tiba-tiba perlu menggantikan tempat tempat si isteri.

   

Tidak boleh dibayangkan kehidupan si suami selepas ini setelah kehilangan isterinya. Jika tidak kuat boleh gila dibuatnya. Saya sudah lihat bagaimana keadaan suami kepada arwah adik perempuan saya.

Berbulan menangisi pemergian isterinya. Sehingga diri tidak terurus. Tetapi nasib ada anak anak sebagai penguat semangat untuk kembali hidup seperti normal. Harap-harap suami arwah juga akan kuat.

Semoga juga tabah untuk meneruskan kehidupan bersama anak lelaki tunggalnya.

Buat pembaca, ayuh sama sama sedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya!

Continue Reading

Terkini

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Published

on

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Seorang penghantar makanan maut selepas motosikal ditunggangnya merempuh belakang sebuah lori yang berhenti di tepi jalan di Kilometer B.05 Lebuhraya Besraya menghala Kuala Lumpur, petang semalam.

Menurut laporan Sinar Harian, mangsa Muhammad Faizal Yahya yang berusia 29 tahun meninggal dunia di lokasi kejadian kerana parah di kepala.

“Siasatan mendapati kejadian dipercayai berlaku apabila sebuah lori yang berhenti di lorong kiri jalan dengan memasang lampu berkembar selepas mengalami masalah pada tayar hadapannya.

“Kira-kira 10 minit kemudian, datang sebuah motosikal jenis Yamaha 150ZR ditunggang mangsa melanggar belakang lori yang dipandu lelaki berusia 52 tahun itu,” kata Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya.

Pihaknya turut mengambil sampel darah dan urin pemandu lori tersebut untuk tindakan lanjut selain siasatan masih dijalankan dan kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Menerusi laman Facebook, isteri kepada arwah yang dikenali sebagai Puteri berkongsi berita duka itu dan memohon orang ramai sedekahkan al-Fatihah untuk Allahyarham.

Continue Reading

Trending