Connect with us

Terkini

Budak Perempuan ini Dikecam Netizen Disebabkan Kerap Melihat Henp0n, Digelar Mata Juling

Published

on

Budak Perempuan ini Dikecam Netizen Disebabkan Kerap Melihat Henp0n, Digelar Mata Juling

IBU mana yang tidak sed1h apabila anak yang dit4tang bagai minyak yang penuh. Akhirnya mengalami masaIah pada saIah satu deria terpenting pada angg0ta badan? Namun itulah hakikat yang perlu diterima ibu ini apabila anak sulungnya mengalami rabvn.

Sehingga matanya menjadi juIing, gara-gara penggunaan gajet yang keterlaluan. Tidak keber4tan berkongsi cerita demi teladan bersama, wanita yang dikenali sebagai Sheda Lehon berkata masaIah yang dialami anaknya dikesan pada pertengahan 2018.

“Sebenarnya saya ada membuat perkongsian pada awal tahun lalu, namun tak sangka ia viral… dan kini viral lagi sekali.

Memang tak ada perancangan nak share tapi ketika itu saya sed1h apabila ada yang mengh1na keadaan mata anak saya, Amanda.

“Sebagai ibu, saya turut sama terasa. Jadi saya luahkan di Facebook dan bercerita mengenai apa yang dialami oleh anak saya sebagai pengajaran bersama.

“Punca kepada masaIah matanya kerana telefon. Saya beri Amanda telefon mengikut kehendak dia. Dalam sehari agak kerap juga, jadi matanya terlalu f0kus kepada gajet dan jadi ‘Iazy eyes’.

“Kali pertama jumpa d0ktor pakar mata pada Februari tahun lalu. Masa buat check-up, d0ktor kata Amanda r4bun, power pun tinggi. D0ktor suruh pakai cerm1n mata untuk tegakkan mata dia semula.

Andai kata pakai spec pun matanya tak normal semula, pilihan ter4khir adalah pembed4han,” katanya kepada mStar. Sheda pernah men4ngis apabila ada orang memperkatakan mengenai keadaan mata anaknya.

Menurut ibu kepada dua cahaya mata ini, sehingga kini Amanda yang berusia hampir lima tahun sudah menghadiri tiga temu janji dengan d0ktor pakar. Dalam tempoh itu, Sheda berkata keadaan mata anaknya menunjukkan perubahan sungguhpun masih belum kembali normal sepenuhnya.

“Kali terakhir temu janji adalah Julai lalu. Rabvnnya dah turun sedikit. Doktor kata, keadaan juIing itu bergantvng kepada r4bun. Pelbagai cara yang disarankan oleh doktor kami cuba.

Ibu mana tak sed1h kan… tambah-tambah lagi bila tengok anak saya sed1h dan maIu. “Amanda memang kena pakai spec selalu terutama kalau menonton televisyen.

Waktu dia nak main gajet memang dihadkan sangat-sangat. Mula-mula memang svsah juga, tapi kena kent4l dan pandai-pandai pvjuk. Sekarang Amanda da besar sikit, dan makin lama dia makin faham.

“Saya kena buat benda yang sama juga dekat adiknya, Medina, sebab tak mahu apa yang dilalui Amanda akan berlaku padanya juga,” ujar wanita berusia 33 tahun ini. Mengimbas kembali detik ketika mata puteri sulungnya mengalami masaIah. Sheda berkata dia tidak dapat meIupakan kata-kata segelintir orang di sekelilingnya yang tnpa rasa bersaIah menggelar anaknya ‘juIing’.

Selepas tiga kali temu janji dengan pakar, mata Amanda beransur pulih (kiri) berbeza berbanding keadaan sebelumnya (kanan).

“Ibu mana tak sed1h kan… tambah-tambah lagi bila tengok anak saya sed1h dan maIu.

Saya cepat-cepat peIuk dia dan kata ‘tak apa, nanti mata kakak boleh baik semula, kakak mesti cantik.

Kakak kena rajin pakai spec dan jngan lama main telefon.’

“Saya sering pujuk dan beri kata semangat, dalam masa yang sama ikut saranan doktor, serta buat exercise mata.

Tidak mahu pisang berbuah dua kali, Sheda kini lebih berteg4s soal penggunaan gajet terhadap anak-anaknya.

“Buat ibu bapa di luar sana, ambil kisah ini sebagai teladan.

Jngan terlalu ikut kehendak anak bimb4ng memud4ratkannya di masa depan.

Tambah-tambah pula mata ni aset kan.

“Doa memang tak lek4ng dari mulut saya setiap hari moga anak saya pulih dan normal seperti sebelumnya.

Pada mereka yang kvtuk, mungkin tak jadi pada anak mereka sekarang.

Tapi jngan Iupa untuk beringat,” ujarnya mengakhiri bicara.

Terdahulu, Sheda Lehon telah memuat naik status hingga menjadi viral.

Dari fb Sheda Lehon..

Mesti orang tertanya2 kenapa dengan mata anak aku kan? kenapa pakai cemin mata? dia lahir normal kan?

Yesss..aku lahirkan kakak & adik , mata normal & sihat walafiat. Tak juling & tak rabun …

Mata kakak start juling since tahun lepas bulan 6/7 gitu. Punca dari HANDPHONE aku bg dia tgk hp ikot kehendak dia .

Tak kire siang atau malam . 2-3 jam setiap kali tengok. Bayangkan satu hari dia tgk hp 3-4 kali.

Sebabnyaaa ….

Aku nk suro dia ddk diam sbb aku nak tidokan adik dia. Nak layan adik dia yg masih kecil mase tuh .

Bile pegi makan kat lua. Aku bg dia tgk hp sbb nak dia ddk diam. Mase tuh aku tak tau dia rabun pun .

Aku dapat tau kakak rabun pas jumpe doc pakar mata kat hospital ismail 18/02/2019 … itu appoiment 1st kakak .

Mase kakak mule2 juling aku mcm tak bole terima. Sedih sangat hati aku tp aku tau nie semua silap aku .

Aku punca semua nie. Bile berdepan dengan orang luar. Org dok perati mata kakak .

Ade yg mulut jahat panggil kakak HEI JULING tau tak ape perasaan aku mase tuh ?

Aku menangis weyhhh depan org …

Kakak da faham ape org ckp mase tuh . dia terduduk malu. Tersipu malu . aku cpt2 peluk dia. Tape kakak mmy ade .

Mmy akan usaha ape saje utk pulihkan mata kakak supaya kembali normal mcm dulu. Mase check up ritu . doc cakap kakak rabun .

Tinggi power rabun kakak . rabun 250 . silau 75. Doc suro kakak pakai spec utk tegakkan mata dia semula. Andaikata pakai spec pun mata kakak tak normal semula .

last choice OPERATION … allahu …

Terkedu mase tuh balik dr hospital . cepat2 mmy ajak ddy g kedai cermin mata walaupun mase tuh mmy ddy tade duit kak .

untuk pengetahuan korang aku dgn laki aku tgh susah sekarang . tp malas nak cite banyak la . yg tau life aku mcm mane skrg . tau lah kan …

nasib la aku ade gelang emas . aku patah balik uma amek gelang emas then pegi pajak . duit tuh aku buat utk beli cermin mata kakak .

gelang emas tak padu pun , lepaslah buat cermin mata dia aku da tak pk ape dah . tapelah . emas bole beli nnt .

anak2 lagi penting . now kakak kene pakai cermin mata selalu even kat rumah pun . kene kerap pakai bia mata dia cpt baik .

bulan 8 nie ade check up lagi dengan doc pakar mata . mmy doakan mata kakak kembali normal seperti biasa ye syg sebelum bulan 8 nie . aamiin …

pengajaran untuk ibu bapa kat luar sane , stoplah bagi anak2 korang ngadap hp sblm jd mcm anak aku .

lagi2 tengok hp dalam keadaan gelap . nnt menyesal tak sudah mcm aku

korang semua doakan mata anak aku normal macam dulu yew

NIK NUR SOFFEA AMANDA
3 TAHUN 2 BULAN

Sumber: mStar

Terkini

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Published

on

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Sungguh tergamak, sampai hati lelaki dvr jana ini sanggup mer0 g0l anak jiran sendiri depan anak-anaknya sendiri. Mana belas ehsannya ?

Kes sebegini tidak pernah sunyi daripada menjadi tatapan pembaca setiap hari. Namun, jangan sesekali kita anggap ia satu jena yah remeh.

Jena yah r0 g0l tetap r0g0l, walau siapapun mngsanya. Kes kali ini sungguh menyayat hati. Ia berlaku di India, seorang lelaki telah ditngkap atas tvdu han mer0 g0l kanak-kanak yang baru berusia 1 tahun 6 bulan di hadapan anaknya sendiri !.

Lelaki dvr jana tersebut telah dita han Jumaat lalu dan merupakan permngsa kes sera ngan sk sual terhadap mngsa “minor” yang terkini di India.

Semuanya bermula begini, kanak-kanak yang baru berusia 18 tahun itu pergi bermain di rumah jirannya, kerana jiran itu mempunyai anak yang berusia 2 dan 4 tahun.

Namun ketika di rumah itu, kanak-kanak yang tidak bersa lah ini telah r0 g0l oleh pmngsa dalam bilik rumah. Mngsa kemudiannya dibiarkan di luar rumahnya dalam keadaan berd4 rah dan kes4 kitan.

Ibu mngsa yang menjumpainya amat terke jut dengan keadaan itu. Beliau terus membawa anaknya ke H0spital.

Saspek akhirnya dita han menurut pegawai di Aman Vihar, per0 g0l kanak-kanak itu telah di t a h a n di rumahnya. Dia akan dikenakan hv kvman di bawah Akta Ganggvan sksual yang membawa hvkvman pnjara seumur hidup.

Dia akan dihvkum tapi bagaima pula dengan nasib kanak-kanak ma lang itu? Ketika dilawa di h0spital. Kanak-kanak itu didapati tidak boleh bercakap dan hanya mampu terbar1ng, aki bat trau ma

Continue Reading

Terkini

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Published

on

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Satu perkongsian dari NGO pengurusan jenazah mengenai pengebumian seorang ibu muda yang meninggal dunia petang semalam, meruntun hati netizen.

Wanita bernama Nur Atyqah Yahya Jaya, berusia 28 tahun, menghembuskan nafas terakhir akibat jangkitan kuman selepas tiga hari menerima rawatan di hospital.

Baca perkongsian Mr Wan Cai Official di bawah:

Perkongsian lewat tentang pengurusan jenazah ibu muda yang dibawa pulang ke Kelantan. Jenazah yang dibawa menggunakan jentera rakan gabungan iaitu VJGM telah selamat dikebumikan pada pukul 06.45 petang tadi.

Selepas jenazah dipindahkan 3 rakan sukarelawan VJGM terus membawa jenazah ke tanah perkuburan islam Bandar Baharu Gua Musang. Dikebumikan diliang lahad separa bulan atau lebih dikenali dengan nama liang lahad sri bulan.

Pengurusan terakhir untuk ibu berusia 28 tahun sangat mudah. Berjalan lancar tanpa perlu menunggu lama untuk dikebumikan. Sempat pula dikebumikan sebelum masuk waktu solat Maghrib.

Aturan terakhir yang Allah tetapkan untuk ibu muda ini. Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya dimasukkan ke hospital Shah Alam sejak 3 hari yang lalu. Tetapi ibu muda ini telah dijemput seruan illahi pada pukul 10.30 pagi tadi.

Punca kematian arwah adalah disebabkan jangkitan kuman di dalam badan. Akibat dari jangkitan kuman itu beberapa organ dalamannya gagal berfungsi.

Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang cahaya mata lelaki berusia 1 tahun. Omar Lokman Bin Shahrul adalah nama anak mereka.

 

Kesian bila difikirkan nasib si anak kecil. Si anak masih tidak mengerti ibunya sudah pergi buat selama lamanya. Membesar si anak tanpa kasih seorang ibu.

Kehilangan isteri ataupun ibu bukan satu perkara yang mudah. Ini kerana si suami perlu menggalas 2 tanggungjawab serentak untuk menjadi ibu dan bapa kepada anaknya itu. Anak yang ditinggalkan oleh si ibu pula masih kecil.

Jika tidak kuat semangat pasti si bapa boleh tertekan. Seperti yang kita semua tahu di dalam sebuah keluarga seorang isteri memerlukan suaminya. Dan seorang suami juga sangat memerlukan isterinya.

Apabila meneruskan kehidupan tanpa seseorang yang bergelar isteri atau suami setelah hidup berumah tangga pastinya kesulitan akan dihadapi. Lagi lagi melibatkan urusan menjaga dan membesarkan anak anak.

Jika sebelum ini si isteri membantu menguruskan hal dirumah dan anak. Pasti keadaan akan menjadi lebih sulit apabila seorang suami tiba-tiba perlu menggantikan tempat tempat si isteri.

   

Tidak boleh dibayangkan kehidupan si suami selepas ini setelah kehilangan isterinya. Jika tidak kuat boleh gila dibuatnya. Saya sudah lihat bagaimana keadaan suami kepada arwah adik perempuan saya.

Berbulan menangisi pemergian isterinya. Sehingga diri tidak terurus. Tetapi nasib ada anak anak sebagai penguat semangat untuk kembali hidup seperti normal. Harap-harap suami arwah juga akan kuat.

Semoga juga tabah untuk meneruskan kehidupan bersama anak lelaki tunggalnya.

Buat pembaca, ayuh sama sama sedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya!

Continue Reading

Terkini

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Published

on

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Seorang penghantar makanan maut selepas motosikal ditunggangnya merempuh belakang sebuah lori yang berhenti di tepi jalan di Kilometer B.05 Lebuhraya Besraya menghala Kuala Lumpur, petang semalam.

Menurut laporan Sinar Harian, mangsa Muhammad Faizal Yahya yang berusia 29 tahun meninggal dunia di lokasi kejadian kerana parah di kepala.

“Siasatan mendapati kejadian dipercayai berlaku apabila sebuah lori yang berhenti di lorong kiri jalan dengan memasang lampu berkembar selepas mengalami masalah pada tayar hadapannya.

“Kira-kira 10 minit kemudian, datang sebuah motosikal jenis Yamaha 150ZR ditunggang mangsa melanggar belakang lori yang dipandu lelaki berusia 52 tahun itu,” kata Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya.

Pihaknya turut mengambil sampel darah dan urin pemandu lori tersebut untuk tindakan lanjut selain siasatan masih dijalankan dan kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Menerusi laman Facebook, isteri kepada arwah yang dikenali sebagai Puteri berkongsi berita duka itu dan memohon orang ramai sedekahkan al-Fatihah untuk Allahyarham.

Continue Reading

Trending