Connect with us

Tips Bermanfaat

Cara Merawat Kucing Yang Terkena Cacing

Published

on

Cara Merawat Kucing Yang Terkena Cacing

Sesetengah jenis cacing boleh menjangkiti kucing. Keempat jenis cacing yang paling sering menjangkiti kucing ialah cacing bulu, cacing pancing, cacing pita, dan cacing hati. Cacing ini bukan sahaja berbahaya kepada kucing, tetapi juga boleh menjangkiti manusia.

Di samping itu, empat jenis cacing juga boleh menjangkiti haiwan peliharaan lain. Oleh itu, sebagai tambahan untuk merawat jangkitan cacing pada anak kucing, kucing yang baru diterima pakai, atau kucing yang menunjukkan gejala cacing, pemilik kucing harus bercakap tentang program peperiksaan parasit dan pencegahan dengan doktor haiwan.

Mengetahui masa kucing perlu dirawat daripada jangkitan cacing adalah sama pentingnya dengan mengetahui bagaimana caranya.

1. Periksa kotoran

Tanda yang paling jelas mengenai jangkitan cacing, ialah kehadiran cacing dalam najis.Perhatikan pasir kucing. Segmen cacing sering menjadi longgar dan keluar dengan kotoran kucing. Segmen ini menyerupai sebiji beras. Jika ia segar, segmen ini mungkin kelihatan seperti cacing kecil.

Perhatikan kehadiran cirit-birit. Beberapa gangguan boleh menyebabkan cirit-birit pada kucing, dan semua jangkitan cacing, termasuk cacing bulu, cacing pancing, dan cacing pirus boleh menyebabkan kotoran kucing menjadi berair.

Dalam kes lain, kucing anda mungkin pendarahan kerana masalah pada usus. Sediakan beg plastik dan kumpul cacing untuk memeriksa doktor anda.

2. Periksa muntah pada kucing

Cacing gelang dapat menyebabkan kucing muntah-muntah. Kucing bahkan mungkin akan memuntahkan cacing gelang dewasa juga. Cacing ini tampak menyerupai spageti. Muntah-muntah juga merupakan gejala pada cacing hati. Sama juga dengan kotoran kucing, Anda harus berusaha mengumpulkannya dalam plastik. Doktor haiwan perlu memeriksa muntah kucing untuk memastikan adanya parasit atau tanda penyakit lainnya. Anda perlu ingat bahawa muntah-muntah bukan bererti sudah pasti kucing Anda terinfeksi cacing. Hal ini boleh disebabkan oleh sejumlah gangguan lainnya.

3. Catat berat badan kucing

Kucing yang terinfeksi cacing usus atau cacing hati mungkin akan mengalami penurunan berat badan. Terkadang, perubahan berat badannya cukup drastis, namun lain waktu mungkin kecil sekali. Hal ini sangat bergantung pada ukuran dan banyaknya cacing. Dalam kasus lainnya, perut kucing mungkin akan membesar dan tampak gembung. Jika perut kucing Anda menggembung, kemungkinan ia terinfeksi cacing gelang.

4. Perhatikan gusi kucing anda

Dalam kondisi normal, gusi kucing seharusnya berwarna merah muda. Namun, parasit seperti cacing dapat membuatnya menjadi pucat akibat anemia atau gangguan aliran darah. Jika gusi kucing Anda pucat, buat jadual pemeriksaan dengan doktor haiwan. Jika kucing Anda sulit bernafas atau tampak lemah, segera cari pertolongan darurat.

5. Kenali jenis cacing yang menjangkiti kucing anda

Mengetahui jenis cacing yang menjangkiti kucing adalah hal yang penting untuk mengawali pengubatannya. Doktor haiwan dapat memberikan informasi ini beserta ubat dan perawatan yang sesuai. Walaupun anda tidak benar-benar perlu memahami setiap jenis cacing secara terperinci, berikut ini adalah beberapa jenis cacing yang harus

Anda tangani secara umum:

  • Cacing gelang adalah parasit yang paling banyak menjangkiti kucing. Kucing yang masih menyusu dapat tertular melalui air susu induknya, sementara kucing dewasa dapat tertular dari kotoran yang terinfeksi.
  • Cacing pita adalah parasit bersegmen yang sering kali ditemukan pada bulu bahagian belakang tubuh kucing. Parasit ini menular melalui kutu yang tertelan.
  • Cacing tambang berukuran lebih kecil dibandingkan cacing gelang dan menginfeksi usus halus. Kucing dapat terinfeksi akibat kontak melalui kulit atau menelannya. Cacing ini lebih sering menyerang anjing.
  • Cacing paru menginfeksi paru-paru kucing dan lebih jarang ditemui. Cacing ini dapat menular ke kucing jika ia menelan inangnya, seperti burung atau hewan pengerat.
  • Cacing hati kemungkinan merupakan jenis yang paling berbahaya. Nyamuk yang menggigit hewan terinfeksi akan membawanya dalam darah makanannya. Larva cacing hati akan tumbuh, dan jika nyamuk menggigit hewan lainnya (seperti kucing Anda), cacing hati akan masuk ke dalam aliran darah kucing.

6. Bawa kucing anda ke klinik haiwan

Jangan beranggapan anda dapat menyembuhkan infeksi cacing sendiri. Anda harus membawa kucing ke doktor haiwan, yang akan memeriksa sampel kotoran kucing sebelumnya. Jika doktor mencurigai kucing anda terinfeksi cacing hati, doktor mungkin akan melakukan pemeriksaan sampel darah rutin.

Ada beragam jenis cacing, serta pengubatan satu dan lainnya pun berbeza, jadi mengetahui jenis cacing yang menginfeksi secara khusus sangat diperlukan sebelum memulai perawatannya.

  • Umumnya, ubat cacing harus diberikan dua minggu sekali atau sebulan sekali. Perawatan ini tidak boleh dilakukan hanya sekali.
  • Anda mungkin menemukan beberapa situs web yang mengatakan bahwa anda dapat mengubati infeksi cacing “secara alami” di rumah dengan beberapa rempah dan tanaman herbal. Abaikan informasi semacam ini dan bawa kucing Anda ke praktisi kesehatan haiwan profesional.
  • Bawa kucing yang baru diadopsi atau anak kucing yang baru lahir untuk diberi ubat cacing. Tindakan ini bersifat rutin, baik jika Anda mengira kucing terinfeksi cacing mahupun tidak. Anak kucing harus diberi ubat cacing setiap 2 minggu sejak usia 6 minggu hingga 3 bulan, kemudian berlanjut setiap bulan hingga usianya 6 bulan. Anak kucing yang baru diadopsi harus segera diberi ubat cacing, dengan paling tidak 2 kali perawatan lanjutan setiap 2 minggu sekali. Induk kucing juga dapat menularkan cacing ke anaknya.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Tips Bermanfaat

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Published

on

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Betul lah orang kata bela kucing ni memang seronok. Boleh jadi peneman dan pendengar yang setia kita. Tapi rasanya itu bila kita bela seekor je, kalau ada lebih dari dua ekor tu selalunya dia akan buat tak tahu je dengan kita. Nak makan baru datang buat-buat manja.

Siapa ada pengalaman macam ni? Mesti rasa sakit je hati kan. Sama la kami pun melalui perkara yang sama. Sabar je lah. Penjagaan kucing ni memang agak renyah sikit ye, makanana, tempat tidur dan segala penyakit dia kena jaga. Tapi dalam banyak-banyak hal sekali bila jadi luka atau kurap pada badan kucing.

Masalah Kurap Kucing Bukan Isu Remeh!

Masalah ni cukup popular dikalangan kucing-kucing ye. Kadang-kadang kesian tengok sampai togel, dari berbulu lebat hilang sampai tinggal nampak kulit je.

Disini kami ingin kongsikan petua untuk merawat luka, kudis atau kurap pada kucing anda.

Caranya mudah sahaja, ambil kunyit hidup kemudian tumbuk sehingga lumat dan sapukan pada bahagian yang berpenyakit tu. Sapukan selang sehari sahaja InshaAllah selepas 2 minggu penyakit tu akan sembuh dan bulu-bulunya akan tumbuh semula.

Tapi kalau penyakitnya itu kelihatan teruk sangat sebaiknya bawa lah kucing anda berjumpa dengan doktor haiwan dulu. Semoga si comel anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa apabila kurap kucing ini sudah dapat dirawati. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

Published

on

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

DAUN pudina merupakan salah satu daun yang bole dimakan. Pudina banyak digunakan sebagai ulam dalam laksa, pewangi untuk nasi briyani, juga sebagai ulam dengan sambal.

Daun pudina juga boleh dimasukkan sekali dalam air sirap kerana aromanya yang cukup harum

Banyak manfaat yang anda peroleh apabila bercucuk tanam di rumah. Selain menjimatkan tak perlu beli sayur di kedai, ini juga salah satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi bermanfaat.

Cara yang dikongsikan oleh puan Raudzah Arippin ini yang menggunakan kaedah hidroponik untuk tanam daun pudina di rumah. Pokok pudina ini saya tanam secara hidroponik ringkas, ikut panduan di youtube. Ini gambar terbaru. Cantik kan?

Nanti Kak Odah cari semula masa baru-baru buat. Dulu sikit saja daunnya dan kecil-kecil. Sekarang sudah makin lebat dan besar-besar daunnnya.

Ok, kalau mahu cuba tanam daun pudina boleh ikut langkah-langkah berikut ini:

1. Dapatkan anak pokoknya yang mempunyai akar. Saya beli di nurseri.

2. Sediakan satu bekas untuk diisi air dan penapis di atasnya (atau lubangkan bekas makanan). Boleh lihat gambar.

3. Keluarkan pokok pudina tadi dari tanah dan bersihkan akarnya.

4. Letak pudina pada bekas tapis dan masukkan akar-akar pudina tadi melalui lubang-lubang pada tapis tersebut. Jika kecil sangat, potong sedikit untuk besarkan.

5. Pada bekas air di bawahnya pula, letakkan air sehingga paras bawah penapis. Atau pastikan akar terendam dalam air.

6. Masukkan baja air AB ikut sukatan pada panduan penggunaan baja. Bacaan ppm untuk pudina ialah 1400-1680 ppm. (Baja AB dan alat bacaan ppm air boleh dibeli dalam talian. Murah je)

7. Seminggu atau 2 minggu sekali kena potong potong pucuk pudina ini untuk menggalakkan lagi pertumbuhan daun baru. Juga kena periksa paras air dan kandungan bajanya.

Ni lah hasilnya tuan-tuan dan puan-puan. Di bawah merupakan serba sedikit kebaikan daun pudina. Memang terbaik!

  • Daun pudina banyak digunakan dalam produk seperti ubat gigi, ubat pencuci mulut atau gula-gula getah. Selain baunya yang sedap, daun pudina turut mempunyai sifat antibakteria yang boleh membunuh kuman atau bakteria pada plak gigi seterusnya menyegarkan nafas.
  • Teh pudina adalah antara rawatan yang amat berkesan merawat bau nafas (halitosis).
  • Sebagai perangsang dan dapat membantu proses penghadaman.
  • Minyak pudina juga turut mampu melegakan sakit kepala seperti jenis tegangan dan migrain. Hal ini mungkin disebabkan oleh kandungan mentol dalam minyak pudina yang boleh meningkatkan kadar aliran darah dan mendatangkan sensasi sejuk yang mungkin mengurangkan kesakitan.
  • Teh pudina menenangkan otot perut, melegakan kekejangan dan kesakitan perut seperti cramps dan colic, ia menambah baik penghadaman lemak dan memudahkan perjalanan makanan dalam saluran sistem usus.
  • Khasiat daun pudina turut dikaitkan dengan kebolehan mengurangkan alahan. Kandungan asid rosmarinic dalam pudina menjadikan ia mampu mengurangkan simptom atau gejala alahan seperti hidung berair, mata gatal atau asma
  • Teh herba baik untuk kesihatan sindrom gangguan perut. Pudina adalah penyelesaian terbaik untuk masalah kekembungan dan angin perut.
  • Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
  • Jus daun ini segar dan boleh ditambah dalam minuman lain dan dijadikan perisa ais krim.
  • Daun yang segar ini juga enak dimakan mentah sebagai ulam-ulaman atau bersama sambal belacan dan nasi putih. Pasti membangkitkan selera anda.
  • Minyak daun pudina mampu menghilangkan rasa loya.
  • Teh pudina dapat membantu menghakis dan mengeluarkan kahak. Secara tidak langsung melegakan batuk berkahak dan kesakitan pada dada.

Banyak lagi sebenarnya kebaikan pada daun pudina yang kita tak tahu. Oleh tu, eloklah kita mengamalkan daun pudina dalam kehidupan kita. Rasanya sangat sedap dengan bau yang menyegarkan.

Sumber:  Raudzah Arippin

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Published

on

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Setiap kali tular resipi baru yang menarik dan mudah untuk dibuat, pastinya ramai ingin mencubanya, bukan?

Bagi anda yang sering menoton kartun siri Tom & Jerry pastinya sering melihat keju yang dimakan oleh Jerry.

Tipulah jika anda tidak rasa tergoda dan terliur untuk mencubanya. Khas buat penggemar keju, resipi Tom & Jerry Cheese Cake yang sedap ini dikongsikan oleh pengguna Facebook NorhasLina Othman. Ayuh kita mulakan!

Bahan coklat luar untuk cheese cake:

500gm white compound coin, dan 2 hingga 3 titik pewarna kuning lemon.

Cara-cara membuat coklat luar:

  1. Double boilkan hingga cair, apabila sudah suam masukkan ke dalam piping bag dan picit ke dalam acuan dan ratakan.
  2. Agak-agak sahaja, tidak nipis sangat tidak tebal sangat. Kemudian, bekukan sekejap dalam peti sejuk.

Bahan untuk cheese:

Bahagian A

400gm cream cheese, 300gm whipping cream, 50gm gula aising dan ½ perasa oren sunquick.

Bahagian B

50gm air suam dan 1½ tbsp gelatin.

Cara-cara membuatnya:

  1. Campur cream cheese bagi nampak licin. Kemudian, masukkan gula dan perasa sunquick gaul hingga sebati. Akhir sekali, masukkan whipping cream gaul sampai sebati dan kental.
  2. Campurkan air suam dan gelatin sampai larut. Tunggu sejuk baru masukkan ke dalam bahagian A. Gaul sebati guna sepatula.

P/s: Tengah-tengah kek itu adalah kek sponge coklat. Kalau nak senang letak sahaja kek Apollo 30sen itu. Tidak letak kek pun ok juga terpulang pada citarasa masing-masing.

Mudah sahaja rupanya nak buat kek ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Trending