Doa Merawat Lumpuh atau Stroke

doa merawat lumpuh strok

Penyakit Angin Ahmar atau Stroke adalah punca utama yang ketiga bagi kema tian di Malaysia manakala di seluruh dunia, stroke adalah penyebab kedua paling biasa bagi kema tian dan penyebab utama bagi kehilangan upaya orang dewasa. Justeru itu, rawatan segera adalah langkah terbaik bagi menyelamatkan seseorang itu dari menjadi man gsa sera ngan stroke.

Menurut Pakar Neorologi Jabatan Perubatan, Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP) Kampus Kesihatan, Universiti Dains Malaysia (USM), Dr Sanihah Abdul Halim, sesiapa sahaja perlu peka dengan tanda-tanda sera ngan stroke kerana setakat ini 70 peratus daripada mang sa seran gan stroke tidak menyedari diser ang penyakit tersebut kerana tidak mengetahui punca yang menyebabkan penyakit ini menye rang mereka.

doa merawat lumpuh strok

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah:

  • Bersenam atau beriadah.
  • Mengawal pengambilan makanan.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh “O” setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan seperti membuat amalan berikut:-

  1. Mandi Pagi sebelum subuh atau sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
  2. Rasulullah saw mengamalkan minum segelas air setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit.
  3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa. Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran dar ah di kepala yang tidak dipenuhi dar ah. dengan bersujud makan dar ah akan mengalir keruang berkenaan.
  4. Dalam kitab ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. Di khuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
  5. Nabi SAW mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga para saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis kimia percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

Gejala, Penyebab, dan Akibat Stroke

Stroke termasuk penyakit serebrovaskuler (pembuluh dar ah otak) yang ditandai dengan kema tian jaringan otak (infark serebral) yang terjadi kerana berkurangnya aliran dar ah dan oksigen ke otak. Berkurangnya aliran dar ah dan oksigen ini boleh disebabkan adanya sumbatan, penyempitan atau pecahnya pembuluh dar ah.

WHO mendefinisikan bahawa stroke adalah gejala-gejala penurunan fungsi susunan saraf yang diakibatkan oleh penyakit pembuluh dar ah otak dan bukan oleh yang lain dari itu.

Stroke dibagi menjadi dua jenis yaitu:

  1. stroke iskemik
  2. stroke hemorragik.

Stroke iskemik yaitu tersumbatnya pembuluh dar ah yang menyebabkan aliran dara h ke otak sebahagian atau keseluruhan terhenti. 80% stroke adalah stroke Iskemik. Stroke iskemik ini dibagi menjadi 3 jenis, yaitu :

  1. Stroke Trombotik: proses terbentuknya thrombus yang membuat penggumpalan.
  2. Stroke Embolik: Tertutupnya pembuluh arteri oleh bekuan da rah. Hipoperfusion Sistemik: Berkurangnya aliran dar ah ke seluruh bahagian tubuh kerana adanya gangguan denyut jantung.
  3. Stroke hemoragik adalah stroke yang disebabkan oleh pecahnya pembuluh da rah otak. Hampir 70% pesakit stroke hemoragik terjadi pada pengidap tekanan da rah tinggi.

Stroke hemoragik ada 2 jenis, yaitu:

  1. Hemoragik Intraserebral: pendar ahan yang terjadi didalam jaringan otak.
  2. Hemoragik Subaraknoid: pendar ahan yang terjadi pada ruang subaraknoid (ruang sempit antara permukaan otak dan lapisan jaringan yang menutupi otak).

Tanda dan Gejala-gejala Stroke

Berdasarkan lokasinya di tubuh, gejala-gejala stroke terbahagi menjadi berikut:

Bahagian sistem saraf pusat: Kelemahan otot (hemiplegia), kaku, menurunnya fungsi sensori. Batang otak, dimana terdapat 12 saraf kranial: menurun kemampuan membau, mengecap, mendengar, dan melihat parsial atau keseluruhan, refleks menurun, ekspresi wajah terganggu, pernafasan dan detak jantung terganggu, lidah lemah.

Cerebral cortex: aphasia, apraxia, daya ingat menurun, hemineglect, kebingungan.Jika tanda-tanda dan gejala tersebut hilang dalam waktu 24 jam, dinyatakan sebagai Transient Ischemic Attack (TIA), dimana merupakan serangan kecil atau seran gan awal stroke.

Faktor Penyebab Stroke

Faktor risiko medik, antara lain Hipertensi (penyakit tekanan dar ah tinggi), Kolesterol, Aterosklerosis (pengerasan pembuluh dar ah), Gangguan jantung, diabetes, Riwayat stroke dalam keluarga, Migrain.

Faktor resiko perilaku, antara lain Merokok (aktif & pasif), Makanan tidak sihat (junk food, fast food), Alko hol, Kurang bersenam, Mendengkur, Kontrasepsi oral, Narkoba, Obesiti.

80% penyebab stroke adalah tekanan da rah tinggi dan arteriosklerosis, Menurut statistik. 93% pengidap penyakit trombosis ada hubungannya dengan penyakit tekanan da rah tinggi.

Penyebab stroke pada dasarnya adalah, suasana hati yang tidak tenteram (marah-marah), terlalu banyak minum alko hol, mero kok dan senang mengambil makanan yang berlemak.

Derita selepas seran gan Stroke

Sudah jatuh tertimpa tangga Pula, peribahasa itulah yang tepat bagi pend erita penyakit stroke.

Setelah stroke, sel otak ma ti dan hematom yg terbentuk akan diserap kembali secara bertahap. Proses alami ini selesai dalam waktu 3 bulan. Pada saat itu, 1/3 orang yang selamat menjadi tergantung dan mungkin mengalami komplikasi yang dapat menyebabkan kema tian atau ca cat

Diperkirakan ada 500.000 penduduk yang terkena stroke. Dari jumlah tersebut:

  • 1/3 –> boleh pulih kembali,
  • 1/3 –> mengalami gangguan fungsi ringan sampai sedang,
  • 1/3 sisanya –> mengalami gangguan fungsi berat yang mengharuskan penderita terus menerus di katil (lum puh).

Hanya 10-15 % penderita stroke boleh kembali hidup normal seperti sedia kala, bakinya mengalami cac at, sehingga banyak pend erita Stroke mend erita stress akibat keca catan yang ditimbulkan setelah dise rang stroke.

Akibat Stroke lainnya:

  • 80% penurunan parsial/ total gerakan lengan dan kaki.
  • 80-90% bermasalah dalam berfikir dan mengingat.
  • 70% menderita kemurungan (depression).
  • 30 % mengalami kesulitan bercakap, menelan, membedakan kanan dan kiri.

Stroke tidak lagi hanya menyerang golongan lanjut usia, namum kini cenderung menyerang generasi muda yang masih produktif. Stroke juga tak lagi menjadi milik warga kota yang mewah , namun juga dialami oleh warga yang miskin yang hidup dengan serba kekurangan.

Hal ini akan menampakkan terhadap menurunnya tingkat produktiviti serta dapat mengakibatkan terganggunya sosial ekonomi keluarga. Selain kerana besarnya pembiayaan mengubat selepas serangan stroke , juga yang menderita stroke adalah keluarga yang biasanya kurang melakukan gaya hidup sehat, akibat kesibukan yang padat.

Stroke dapat dicegah, Hampir 85% dari semua stroke dapat DICEGAH 

Kerana ancaman stroke hingga meragut nya wa dan der ita akibat stroke. Hidup BEBAS tanpa STROKE merupakan impian bagi semua orang.

Tak hairan semua orang selalu berupaya untuk mencegah stroke atau mengurangi faktor risiko dengan menerapkan cara hidup sihat, senaman yang teratur, menghindari tekanan hingga meminum ubat atau suplemen untuk menjaga kesihatan pembuluh da rah hingga dapat mencegah terjadinya stroke.

Semoga mengamalkan gaya hidup yang sehat kerana semua penyakit adalah atas ketentuanNya dan mohonlah kepadaNya untuk menjadi sihat semula supaya kita dapat beribadat kepadaNya.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*