Connect with us

Tips Bermanfaat

Kalau Kulit Anda Kering, Mungkin Berpunca Dari Kurang Jenis Vitamin Ini

Published

on

Kalau Kulit Anda Kering, Mungkin Berpunca Dari Kurang Jenis Vitamin Ini

Masalah kulit kering mungkin boleh terjadi disebabkan pelbagai faktor lain seperti cuaca dan persekitaran, namun tahukah anda masalah kulit kering ini juga berkait dengan kekurangan vitamin dalam makanan?

Vitamin A, merupakan kumpulan sebatian yang diperlukan badan dalam jumlah kecil untuk mengekalkan kesihatan. Vitamin ini tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan, jadi ia perlu diambil dalam pemakanan seharian.

Kurangnya vitamin A menyebabkan sel kulit mudah rosak dan tidak dapat diperbaiki. Vitamin A juga membantu melawan dan mencegah keradangan disebabkan oleh masalah kulit. Dalam pada itu, kekurangan vitamin A juga menyebabkan masalah ekzema.

Vitamin A boleh didapati dalam pelbagai jenis sumber makanan seperti sayuran berdaun hijau, sayuran berbentuk oren seperti lobak, keledek, labu, susu dan telur.

Selain baik untuk kulit, vitamin A juga membantu untuk melawan jangkitan, membantu tumbesaran kanak-kanak, dan juga baik untuk mata.

Sumber:Era

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Tips Bermanfaat

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Published

on

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Betul lah orang kata bela kucing ni memang seronok. Boleh jadi peneman dan pendengar yang setia kita. Tapi rasanya itu bila kita bela seekor je, kalau ada lebih dari dua ekor tu selalunya dia akan buat tak tahu je dengan kita. Nak makan baru datang buat-buat manja.

Siapa ada pengalaman macam ni? Mesti rasa sakit je hati kan. Sama la kami pun melalui perkara yang sama. Sabar je lah. Penjagaan kucing ni memang agak renyah sikit ye, makanana, tempat tidur dan segala penyakit dia kena jaga. Tapi dalam banyak-banyak hal sekali bila jadi luka atau kurap pada badan kucing.

Masalah Kurap Kucing Bukan Isu Remeh!

Masalah ni cukup popular dikalangan kucing-kucing ye. Kadang-kadang kesian tengok sampai togel, dari berbulu lebat hilang sampai tinggal nampak kulit je.

Disini kami ingin kongsikan petua untuk merawat luka, kudis atau kurap pada kucing anda.

Caranya mudah sahaja, ambil kunyit hidup kemudian tumbuk sehingga lumat dan sapukan pada bahagian yang berpenyakit tu. Sapukan selang sehari sahaja InshaAllah selepas 2 minggu penyakit tu akan sembuh dan bulu-bulunya akan tumbuh semula.

Tapi kalau penyakitnya itu kelihatan teruk sangat sebaiknya bawa lah kucing anda berjumpa dengan doktor haiwan dulu. Semoga si comel anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa apabila kurap kucing ini sudah dapat dirawati. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

Published

on

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

DAUN pudina merupakan salah satu daun yang bole dimakan. Pudina banyak digunakan sebagai ulam dalam laksa, pewangi untuk nasi briyani, juga sebagai ulam dengan sambal.

Daun pudina juga boleh dimasukkan sekali dalam air sirap kerana aromanya yang cukup harum

Banyak manfaat yang anda peroleh apabila bercucuk tanam di rumah. Selain menjimatkan tak perlu beli sayur di kedai, ini juga salah satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi bermanfaat.

Cara yang dikongsikan oleh puan Raudzah Arippin ini yang menggunakan kaedah hidroponik untuk tanam daun pudina di rumah. Pokok pudina ini saya tanam secara hidroponik ringkas, ikut panduan di youtube. Ini gambar terbaru. Cantik kan?

Nanti Kak Odah cari semula masa baru-baru buat. Dulu sikit saja daunnya dan kecil-kecil. Sekarang sudah makin lebat dan besar-besar daunnnya.

Ok, kalau mahu cuba tanam daun pudina boleh ikut langkah-langkah berikut ini:

1. Dapatkan anak pokoknya yang mempunyai akar. Saya beli di nurseri.

2. Sediakan satu bekas untuk diisi air dan penapis di atasnya (atau lubangkan bekas makanan). Boleh lihat gambar.

3. Keluarkan pokok pudina tadi dari tanah dan bersihkan akarnya.

4. Letak pudina pada bekas tapis dan masukkan akar-akar pudina tadi melalui lubang-lubang pada tapis tersebut. Jika kecil sangat, potong sedikit untuk besarkan.

5. Pada bekas air di bawahnya pula, letakkan air sehingga paras bawah penapis. Atau pastikan akar terendam dalam air.

6. Masukkan baja air AB ikut sukatan pada panduan penggunaan baja. Bacaan ppm untuk pudina ialah 1400-1680 ppm. (Baja AB dan alat bacaan ppm air boleh dibeli dalam talian. Murah je)

7. Seminggu atau 2 minggu sekali kena potong potong pucuk pudina ini untuk menggalakkan lagi pertumbuhan daun baru. Juga kena periksa paras air dan kandungan bajanya.

Ni lah hasilnya tuan-tuan dan puan-puan. Di bawah merupakan serba sedikit kebaikan daun pudina. Memang terbaik!

  • Daun pudina banyak digunakan dalam produk seperti ubat gigi, ubat pencuci mulut atau gula-gula getah. Selain baunya yang sedap, daun pudina turut mempunyai sifat antibakteria yang boleh membunuh kuman atau bakteria pada plak gigi seterusnya menyegarkan nafas.
  • Teh pudina adalah antara rawatan yang amat berkesan merawat bau nafas (halitosis).
  • Sebagai perangsang dan dapat membantu proses penghadaman.
  • Minyak pudina juga turut mampu melegakan sakit kepala seperti jenis tegangan dan migrain. Hal ini mungkin disebabkan oleh kandungan mentol dalam minyak pudina yang boleh meningkatkan kadar aliran darah dan mendatangkan sensasi sejuk yang mungkin mengurangkan kesakitan.
  • Teh pudina menenangkan otot perut, melegakan kekejangan dan kesakitan perut seperti cramps dan colic, ia menambah baik penghadaman lemak dan memudahkan perjalanan makanan dalam saluran sistem usus.
  • Khasiat daun pudina turut dikaitkan dengan kebolehan mengurangkan alahan. Kandungan asid rosmarinic dalam pudina menjadikan ia mampu mengurangkan simptom atau gejala alahan seperti hidung berair, mata gatal atau asma
  • Teh herba baik untuk kesihatan sindrom gangguan perut. Pudina adalah penyelesaian terbaik untuk masalah kekembungan dan angin perut.
  • Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
  • Jus daun ini segar dan boleh ditambah dalam minuman lain dan dijadikan perisa ais krim.
  • Daun yang segar ini juga enak dimakan mentah sebagai ulam-ulaman atau bersama sambal belacan dan nasi putih. Pasti membangkitkan selera anda.
  • Minyak daun pudina mampu menghilangkan rasa loya.
  • Teh pudina dapat membantu menghakis dan mengeluarkan kahak. Secara tidak langsung melegakan batuk berkahak dan kesakitan pada dada.

Banyak lagi sebenarnya kebaikan pada daun pudina yang kita tak tahu. Oleh tu, eloklah kita mengamalkan daun pudina dalam kehidupan kita. Rasanya sangat sedap dengan bau yang menyegarkan.

Sumber:  Raudzah Arippin

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Published

on

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Setiap kali tular resipi baru yang menarik dan mudah untuk dibuat, pastinya ramai ingin mencubanya, bukan?

Bagi anda yang sering menoton kartun siri Tom & Jerry pastinya sering melihat keju yang dimakan oleh Jerry.

Tipulah jika anda tidak rasa tergoda dan terliur untuk mencubanya. Khas buat penggemar keju, resipi Tom & Jerry Cheese Cake yang sedap ini dikongsikan oleh pengguna Facebook NorhasLina Othman. Ayuh kita mulakan!

Bahan coklat luar untuk cheese cake:

500gm white compound coin, dan 2 hingga 3 titik pewarna kuning lemon.

Cara-cara membuat coklat luar:

  1. Double boilkan hingga cair, apabila sudah suam masukkan ke dalam piping bag dan picit ke dalam acuan dan ratakan.
  2. Agak-agak sahaja, tidak nipis sangat tidak tebal sangat. Kemudian, bekukan sekejap dalam peti sejuk.

Bahan untuk cheese:

Bahagian A

400gm cream cheese, 300gm whipping cream, 50gm gula aising dan ½ perasa oren sunquick.

Bahagian B

50gm air suam dan 1½ tbsp gelatin.

Cara-cara membuatnya:

  1. Campur cream cheese bagi nampak licin. Kemudian, masukkan gula dan perasa sunquick gaul hingga sebati. Akhir sekali, masukkan whipping cream gaul sampai sebati dan kental.
  2. Campurkan air suam dan gelatin sampai larut. Tunggu sejuk baru masukkan ke dalam bahagian A. Gaul sebati guna sepatula.

P/s: Tengah-tengah kek itu adalah kek sponge coklat. Kalau nak senang letak sahaja kek Apollo 30sen itu. Tidak letak kek pun ok juga terpulang pada citarasa masing-masing.

Mudah sahaja rupanya nak buat kek ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Trending