Connect with us

Tips Bermanfaat

Inilah Sebab Kenapa Kita Mesti Bela Kucing. Banyak Keistimewaannya

Published

on

keistimewaan membela kucing

Inilah Sebab Kenapa Kita Mesti Bela Kucing. Banyak Keistimewaannya

Tahukah anda jika anda membela kucing, anda akan dapat pelbagai keistimewaan yang anda akan terima? Jika anda tidak tahu, di sini saya huraikan kebaikan membela kucing di rumah.

keistimewaan membela kucing

Memelihara binatang kesayangan merupakan satu lumrah sifat penyanyang yang ada pada seorang manusia sejak azali lagi. Bagi orang Islam, selalunya mereka akan lebih memilih kucing daripada binatang yang lain. Kucing mempunyai telatah yang nakal dan manja amat mencuit hati tidak kira pada orang Islam atau bukan.

Keistimewaan Membela Kucing

1. Sebagai terapi mental dan emosi

Memelihara binatang kesayangan merupakan suatu terapi emosi yang sangat baik lebih-lebih lagi apabila anda memelihara seekor kucing. Kucing adalah teman yang paling manja dan setia sewaktu anda dalam kesunyian. Kajian mendapati bahawa mereka yang berada di dalam keadaan kemurungan mampu pulih dari keadaan ini apabila bercakap dan berinteraksi dengan kucing.

Bukan itu sahaja, apabila anda membelai kucing anda akan dapat membantu menurunkan tekanan dan stress pada diri anda. Bayangkan jika anda pulang dari kerja pasti si dia sudah tunggu di depan pintu sambil mengiau.

2. Menjaga Kesihatan Fizikal

Percaya atau tidak kucing akan beri kesan positif dalam diri anda untuk kebaikan kesihatan anda. Hasil dipada pemerhatian juga menunjukan bahawa pesakit yang sentiasa bersama kucing akan lebih awal keluar dari hospital dan kurang menghadapi risiko untuk mendapat serangan jantung atau strok.

Aktiviti dengan kucing dapat merendahkan rembesan kimia bernama cortisol di dalam badan. Kadar cortisal yang tinggi meningkatkan tahap kolestrol dan tekanan darah. Ini akan mengundang penyakit-penyakit yang berkaitan dengan kardiovaskular. Jadi penurunan kimia cartisol dalam badan akan meningkatkan kesihatan apabila risiko terhadap penyakit-penyakit yang dapat dibendung.

3. Membantu mereka yang autistik

Membela kucing benar-benar membantu dalam autism ini. Hal ini dibuktikan beberapa keluarga yang mempunyai anak autism ini dapat dijadikan kucing sebagai terapi dalan kesukaran untuk komunikasi.

4. Untuk dapatkan tidur anda secukupnya

Bagi seorang wanita, mereka lebih suka tidur dengan kucing daripada pasangannya. Hal ini melaporkan bahawa mereka tidur lebih baik dengan seekor kucing daripada dengan manusia. Bukti menunjukkan 41 peratusan orang dalam kajian menunjukkan bahawa wanita tidur lebih baik kerana binatang peliharaan dan hanya 20 peratus berkata bahawa binatang peliharaan membawa kepada gangguan.

5. Mendisiplinkan diri dan membentuk sifat bertanggungjawab

Kucing seharusnya diberi makan dengan teratur dan mengikut waktu. Sebagai tuan kucing, anda mesti tahu bila dan berapa jumlah makanan yan perlu dihidangkan kepada kucing-kucing anda. Pemilik kucing harus bertanggungjawab dengan tindakan kucingnya dan tahu menghormati hak kejiranan. Kita seharusnya memahami bahawa mungkin jiran anda alahan dengan kucing atau kurang selesa dengan bau-bau najis kucing yang mengganggu ketenteraman awam.

6. Mendapat pahala dan dimurahkan rezeki

Selain daripada sedekah kepada orang susah, membela kucing juga sebagai cara untuk kita menuai ganjaran pahala daripada Allah SWT kelak. Kucing ialah haiwan yang mempunyai perasaan yang dizahirkan dengan cara yang tersendiri. Kucing antara haiwan yang boleh mengadu dan berdoa kepada Allah SWT dan barangkali kehidupan kita menjadi bahagia dek kerana doa seekor kucing.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Bermanfaat

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Published

on

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Betul lah orang kata bela kucing ni memang seronok. Boleh jadi peneman dan pendengar yang setia kita. Tapi rasanya itu bila kita bela seekor je, kalau ada lebih dari dua ekor tu selalunya dia akan buat tak tahu je dengan kita. Nak makan baru datang buat-buat manja.

Siapa ada pengalaman macam ni? Mesti rasa sakit je hati kan. Sama la kami pun melalui perkara yang sama. Sabar je lah. Penjagaan kucing ni memang agak renyah sikit ye, makanana, tempat tidur dan segala penyakit dia kena jaga. Tapi dalam banyak-banyak hal sekali bila jadi luka atau kurap pada badan kucing.

Masalah Kurap Kucing Bukan Isu Remeh!

Masalah ni cukup popular dikalangan kucing-kucing ye. Kadang-kadang kesian tengok sampai togel, dari berbulu lebat hilang sampai tinggal nampak kulit je.

Disini kami ingin kongsikan petua untuk merawat luka, kudis atau kurap pada kucing anda.

Caranya mudah sahaja, ambil kunyit hidup kemudian tumbuk sehingga lumat dan sapukan pada bahagian yang berpenyakit tu. Sapukan selang sehari sahaja InshaAllah selepas 2 minggu penyakit tu akan sembuh dan bulu-bulunya akan tumbuh semula.

Tapi kalau penyakitnya itu kelihatan teruk sangat sebaiknya bawa lah kucing anda berjumpa dengan doktor haiwan dulu. Semoga si comel anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa apabila kurap kucing ini sudah dapat dirawati. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

Published

on

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

DAUN pudina merupakan salah satu daun yang bole dimakan. Pudina banyak digunakan sebagai ulam dalam laksa, pewangi untuk nasi briyani, juga sebagai ulam dengan sambal.

Daun pudina juga boleh dimasukkan sekali dalam air sirap kerana aromanya yang cukup harum

Banyak manfaat yang anda peroleh apabila bercucuk tanam di rumah. Selain menjimatkan tak perlu beli sayur di kedai, ini juga salah satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi bermanfaat.

Cara yang dikongsikan oleh puan Raudzah Arippin ini yang menggunakan kaedah hidroponik untuk tanam daun pudina di rumah. Pokok pudina ini saya tanam secara hidroponik ringkas, ikut panduan di youtube. Ini gambar terbaru. Cantik kan?

Nanti Kak Odah cari semula masa baru-baru buat. Dulu sikit saja daunnya dan kecil-kecil. Sekarang sudah makin lebat dan besar-besar daunnnya.

Ok, kalau mahu cuba tanam daun pudina boleh ikut langkah-langkah berikut ini:

1. Dapatkan anak pokoknya yang mempunyai akar. Saya beli di nurseri.

2. Sediakan satu bekas untuk diisi air dan penapis di atasnya (atau lubangkan bekas makanan). Boleh lihat gambar.

3. Keluarkan pokok pudina tadi dari tanah dan bersihkan akarnya.

4. Letak pudina pada bekas tapis dan masukkan akar-akar pudina tadi melalui lubang-lubang pada tapis tersebut. Jika kecil sangat, potong sedikit untuk besarkan.

5. Pada bekas air di bawahnya pula, letakkan air sehingga paras bawah penapis. Atau pastikan akar terendam dalam air.

6. Masukkan baja air AB ikut sukatan pada panduan penggunaan baja. Bacaan ppm untuk pudina ialah 1400-1680 ppm. (Baja AB dan alat bacaan ppm air boleh dibeli dalam talian. Murah je)

7. Seminggu atau 2 minggu sekali kena potong potong pucuk pudina ini untuk menggalakkan lagi pertumbuhan daun baru. Juga kena periksa paras air dan kandungan bajanya.

Ni lah hasilnya tuan-tuan dan puan-puan. Di bawah merupakan serba sedikit kebaikan daun pudina. Memang terbaik!

  • Daun pudina banyak digunakan dalam produk seperti ubat gigi, ubat pencuci mulut atau gula-gula getah. Selain baunya yang sedap, daun pudina turut mempunyai sifat antibakteria yang boleh membunuh kuman atau bakteria pada plak gigi seterusnya menyegarkan nafas.
  • Teh pudina adalah antara rawatan yang amat berkesan merawat bau nafas (halitosis).
  • Sebagai perangsang dan dapat membantu proses penghadaman.
  • Minyak pudina juga turut mampu melegakan sakit kepala seperti jenis tegangan dan migrain. Hal ini mungkin disebabkan oleh kandungan mentol dalam minyak pudina yang boleh meningkatkan kadar aliran darah dan mendatangkan sensasi sejuk yang mungkin mengurangkan kesakitan.
  • Teh pudina menenangkan otot perut, melegakan kekejangan dan kesakitan perut seperti cramps dan colic, ia menambah baik penghadaman lemak dan memudahkan perjalanan makanan dalam saluran sistem usus.
  • Khasiat daun pudina turut dikaitkan dengan kebolehan mengurangkan alahan. Kandungan asid rosmarinic dalam pudina menjadikan ia mampu mengurangkan simptom atau gejala alahan seperti hidung berair, mata gatal atau asma
  • Teh herba baik untuk kesihatan sindrom gangguan perut. Pudina adalah penyelesaian terbaik untuk masalah kekembungan dan angin perut.
  • Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
  • Jus daun ini segar dan boleh ditambah dalam minuman lain dan dijadikan perisa ais krim.
  • Daun yang segar ini juga enak dimakan mentah sebagai ulam-ulaman atau bersama sambal belacan dan nasi putih. Pasti membangkitkan selera anda.
  • Minyak daun pudina mampu menghilangkan rasa loya.
  • Teh pudina dapat membantu menghakis dan mengeluarkan kahak. Secara tidak langsung melegakan batuk berkahak dan kesakitan pada dada.

Banyak lagi sebenarnya kebaikan pada daun pudina yang kita tak tahu. Oleh tu, eloklah kita mengamalkan daun pudina dalam kehidupan kita. Rasanya sangat sedap dengan bau yang menyegarkan.

Sumber:  Raudzah Arippin

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Published

on

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Setiap kali tular resipi baru yang menarik dan mudah untuk dibuat, pastinya ramai ingin mencubanya, bukan?

Bagi anda yang sering menoton kartun siri Tom & Jerry pastinya sering melihat keju yang dimakan oleh Jerry.

Tipulah jika anda tidak rasa tergoda dan terliur untuk mencubanya. Khas buat penggemar keju, resipi Tom & Jerry Cheese Cake yang sedap ini dikongsikan oleh pengguna Facebook NorhasLina Othman. Ayuh kita mulakan!

Bahan coklat luar untuk cheese cake:

500gm white compound coin, dan 2 hingga 3 titik pewarna kuning lemon.

Cara-cara membuat coklat luar:

  1. Double boilkan hingga cair, apabila sudah suam masukkan ke dalam piping bag dan picit ke dalam acuan dan ratakan.
  2. Agak-agak sahaja, tidak nipis sangat tidak tebal sangat. Kemudian, bekukan sekejap dalam peti sejuk.

Bahan untuk cheese:

Bahagian A

400gm cream cheese, 300gm whipping cream, 50gm gula aising dan ½ perasa oren sunquick.

Bahagian B

50gm air suam dan 1½ tbsp gelatin.

Cara-cara membuatnya:

  1. Campur cream cheese bagi nampak licin. Kemudian, masukkan gula dan perasa sunquick gaul hingga sebati. Akhir sekali, masukkan whipping cream gaul sampai sebati dan kental.
  2. Campurkan air suam dan gelatin sampai larut. Tunggu sejuk baru masukkan ke dalam bahagian A. Gaul sebati guna sepatula.

P/s: Tengah-tengah kek itu adalah kek sponge coklat. Kalau nak senang letak sahaja kek Apollo 30sen itu. Tidak letak kek pun ok juga terpulang pada citarasa masing-masing.

Mudah sahaja rupanya nak buat kek ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Trending