Connect with us

Tips Bermanfaat

Khasiat Keledek Ungu yang Ramai Tidak Tahu. Sangat Menakjubkan!

Published

on

khasiat keledek ungu

Khasiat Keledek Ungu yang Ramai Tidak Tahu. Sangat Menakjubkan!

Amalan memakan keledek (keladi) ungu dipercayai dapat menurunkan risiko menghidap bar4h kolon sehingga enam kali ganda. Penyelidikan yang dijalankan Universiti Pennsylvania State, Amerika Syarikat itu mendapati, keledek ungu dapat menyekat penyebaran sel stem kanser dalam usus besar.

Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Nutritional Biochemistry itu dijalankan ke atas babi yang mempunyai sistem penghadaman hampir sama seperti manusia

khasiat keledek ungu

Salah seorang penyelidik, Prof. Jairam Vanamala berkata, babi yang diberi makan keledek ungu didapati mempunyai protein pemusn4h dikenali sebagai interleukin-6 (IL-6), enam kali ganda lebih rendah daripada kumpulan yang diberi diet normal. Sebagai rekod, IL-6 boleh mencetuskan tumor dan penyakit radang usus yang lain.

“Kami dapati kentang putih mempunyai sebatian kimia yang berguna tetapi keledek ungu yang kaya beta karotena mempunyai konsentrasi sebatian antiradang dan antioksidan yang lebih tinggi.

“Menerusi penemuan ini, kami menjadikan keledek ungu sebagai model untuk mengkaji manfaat kentang lain kepada kesihatan pada masa depan,” katanya.

8 Khasiat Ubi Keledek Ungu

  1. Kandungan vitamin B6 yang tinggi. Vitamin B6 membantu untuk mengurangkan ‘homocysteine’ kimia dlm badan kita. Homocysteine dikaitkan dengan beberapa penyakit dan kandungan Vitamin B6 di dlm ubi keledek dapat mencegah daripada serangan jantung.
  2. Sumber Vitamin C yang baik. Kita sedia maklum bahawa vitamin C adalah penting untuk membantu imunisasi badan dan mengelakkan daripada diserang virus selsema. Namun begitu, tidak ramai yang tahu bahawa vitamin C juga memainkan peranan dlm pembentukan tulang dan gigi, sistem penghadaman dan pembentukan sel dar4h. Selain itu, vitamin C juga membantu mempercepatkan penyembuhan luka, menghasilkan kolagen yang berfungsi untuk mengekalkan keanjalan kulit dan turut membantu kita apabila sedang ‘stress’. Ia juga membantu melindungi badan daripada terdedah dengan toksin yang boleh mengakibatkan kanser.
  3. Kandungan Vitamin D dalam ubi keledek penting untuk sistem imun dan kesihatan keseluruhan. Mungkin anda pernah mendengar tentang Seasonal Affective Disorder (SAD) yang dikaitkan dengan matahari yg tidak mengcukupi dan ini menyebabkan seseorang itu kekurangan vitamin D. Vitamin D memainkan peranan yg penting dlm tahap tenaga, mood dan juga membantu membina tulang yang sihat, jantung saraf, kulit dan gigi serta menyokong kelenjar tiroid.
  4. Ubi Keledek mengandungi besi (iron). Ramai orang tidak menyedari bahawa kite memerlukan galian besi yang membantu kita untuk mempunyai tenaga yang mengcukupi serta memainkan peranan yang penting didalam badan manusia seperti pengeluaran sel dar4h merah dan putih, ketahanan terhadap tekanan, fungsi imun dan metabolisme protein.
  5. Ubi Keledek juga mengandungi sumber magnesium yang baik di mana merupakan mineral relaksasi dan anti-tekanan. Magnesium diperlukan agar arteri, dar4h, tulang, jantung, otot dan fungsi saraf berada dlm keadaan sihat dan normal.
  6. Ubi Keledek merupakan sumber kalium (potassium), ianya salah satu elektrolit yang penting untuk badan manusia yang membantu mengawal isyarat degupan jantung dan saraf. Seperti elektrolit lain, kalium berfungsi dlm merehatkan otot yang mengecut, mengurangkan bengkak dan melindungi dan mengawal aktiviti buah pinggang.
  7. Ubi Keledek mempunyai rasa manis yang semulajadi dan gula semulajadi tersebut dilepaskan ke dalam aliran dar4h dan membantu untuk menghasilkan sumber tenaga serta memastikan tenaga berada dlm keadaan seimbang dan tetap tanpa dikaitkan dengan keletihan dan pertambahan berat badan.
  8. Warna oren ubi keledek menunjukkan bahawa kandungan karotenoid yg tinggi seperti beta karotin dan lain-lain. Karotenoid membantu menguatkan penglihatan dan meningkatkan ketahanan badan terhadap penyakit dan ianya merupakan antioksida yang membantu melawan kanser dan melindungi kesan penuaan. Kajian di Universiti Harvard, lebih daripada 124,000 orang menunjukkan pengurangan 32 peratus risiko kanser paru-paru bagi mereka yang mengamalkan pelbagai makanan yang kaya dengan karotenoid sebagai sebahagian daripada diet.

Kajian menunjukkan daun keledek kaya dengan polifenol, lutein, vitamin A dan B, kalsium serta zink. Di negara ini, walaupun ubi keledek ditanam dengan meluas tetapi banyak yang tidak diketahui mengenai tanaman ini.

Pegawai Penyelidik, Pusat Penyelidikan Teknologi Makanan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Dr. K Jeevan berkata, kandungan nutrisi bagi daun keledek setara dengan sayuran yang dibeli di pasar.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading
Advertisement
1 Comment

1 Comment

  1. Nor'ain

    February 28, 2020 at 12:22 am

    X faham haha 😂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tips Bermanfaat

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Published

on

Cara Merawat Penyakit Kurap Kucing Dengan Kunyit Hidup

Betul lah orang kata bela kucing ni memang seronok. Boleh jadi peneman dan pendengar yang setia kita. Tapi rasanya itu bila kita bela seekor je, kalau ada lebih dari dua ekor tu selalunya dia akan buat tak tahu je dengan kita. Nak makan baru datang buat-buat manja.

Siapa ada pengalaman macam ni? Mesti rasa sakit je hati kan. Sama la kami pun melalui perkara yang sama. Sabar je lah. Penjagaan kucing ni memang agak renyah sikit ye, makanana, tempat tidur dan segala penyakit dia kena jaga. Tapi dalam banyak-banyak hal sekali bila jadi luka atau kurap pada badan kucing.

Masalah Kurap Kucing Bukan Isu Remeh!

Masalah ni cukup popular dikalangan kucing-kucing ye. Kadang-kadang kesian tengok sampai togel, dari berbulu lebat hilang sampai tinggal nampak kulit je.

Disini kami ingin kongsikan petua untuk merawat luka, kudis atau kurap pada kucing anda.

Caranya mudah sahaja, ambil kunyit hidup kemudian tumbuk sehingga lumat dan sapukan pada bahagian yang berpenyakit tu. Sapukan selang sehari sahaja InshaAllah selepas 2 minggu penyakit tu akan sembuh dan bulu-bulunya akan tumbuh semula.

Tapi kalau penyakitnya itu kelihatan teruk sangat sebaiknya bawa lah kucing anda berjumpa dengan doktor haiwan dulu. Semoga si comel anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera sentiasa apabila kurap kucing ini sudah dapat dirawati. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

Published

on

Tanam Daun Pudina Di Rumah. Guna Cara Hidroponik, Mudah & Menjimatkan!

DAUN pudina merupakan salah satu daun yang bole dimakan. Pudina banyak digunakan sebagai ulam dalam laksa, pewangi untuk nasi briyani, juga sebagai ulam dengan sambal.

Daun pudina juga boleh dimasukkan sekali dalam air sirap kerana aromanya yang cukup harum

Banyak manfaat yang anda peroleh apabila bercucuk tanam di rumah. Selain menjimatkan tak perlu beli sayur di kedai, ini juga salah satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi bermanfaat.

Cara yang dikongsikan oleh puan Raudzah Arippin ini yang menggunakan kaedah hidroponik untuk tanam daun pudina di rumah. Pokok pudina ini saya tanam secara hidroponik ringkas, ikut panduan di youtube. Ini gambar terbaru. Cantik kan?

Nanti Kak Odah cari semula masa baru-baru buat. Dulu sikit saja daunnya dan kecil-kecil. Sekarang sudah makin lebat dan besar-besar daunnnya.

Ok, kalau mahu cuba tanam daun pudina boleh ikut langkah-langkah berikut ini:

1. Dapatkan anak pokoknya yang mempunyai akar. Saya beli di nurseri.

2. Sediakan satu bekas untuk diisi air dan penapis di atasnya (atau lubangkan bekas makanan). Boleh lihat gambar.

3. Keluarkan pokok pudina tadi dari tanah dan bersihkan akarnya.

4. Letak pudina pada bekas tapis dan masukkan akar-akar pudina tadi melalui lubang-lubang pada tapis tersebut. Jika kecil sangat, potong sedikit untuk besarkan.

5. Pada bekas air di bawahnya pula, letakkan air sehingga paras bawah penapis. Atau pastikan akar terendam dalam air.

6. Masukkan baja air AB ikut sukatan pada panduan penggunaan baja. Bacaan ppm untuk pudina ialah 1400-1680 ppm. (Baja AB dan alat bacaan ppm air boleh dibeli dalam talian. Murah je)

7. Seminggu atau 2 minggu sekali kena potong potong pucuk pudina ini untuk menggalakkan lagi pertumbuhan daun baru. Juga kena periksa paras air dan kandungan bajanya.

Ni lah hasilnya tuan-tuan dan puan-puan. Di bawah merupakan serba sedikit kebaikan daun pudina. Memang terbaik!

  • Daun pudina banyak digunakan dalam produk seperti ubat gigi, ubat pencuci mulut atau gula-gula getah. Selain baunya yang sedap, daun pudina turut mempunyai sifat antibakteria yang boleh membunuh kuman atau bakteria pada plak gigi seterusnya menyegarkan nafas.
  • Teh pudina adalah antara rawatan yang amat berkesan merawat bau nafas (halitosis).
  • Sebagai perangsang dan dapat membantu proses penghadaman.
  • Minyak pudina juga turut mampu melegakan sakit kepala seperti jenis tegangan dan migrain. Hal ini mungkin disebabkan oleh kandungan mentol dalam minyak pudina yang boleh meningkatkan kadar aliran darah dan mendatangkan sensasi sejuk yang mungkin mengurangkan kesakitan.
  • Teh pudina menenangkan otot perut, melegakan kekejangan dan kesakitan perut seperti cramps dan colic, ia menambah baik penghadaman lemak dan memudahkan perjalanan makanan dalam saluran sistem usus.
  • Khasiat daun pudina turut dikaitkan dengan kebolehan mengurangkan alahan. Kandungan asid rosmarinic dalam pudina menjadikan ia mampu mengurangkan simptom atau gejala alahan seperti hidung berair, mata gatal atau asma
  • Teh herba baik untuk kesihatan sindrom gangguan perut. Pudina adalah penyelesaian terbaik untuk masalah kekembungan dan angin perut.
  • Pemakanannya boleh merangsangkan tubuh badan mengeluarkan peluh.
  • Jus daun ini segar dan boleh ditambah dalam minuman lain dan dijadikan perisa ais krim.
  • Daun yang segar ini juga enak dimakan mentah sebagai ulam-ulaman atau bersama sambal belacan dan nasi putih. Pasti membangkitkan selera anda.
  • Minyak daun pudina mampu menghilangkan rasa loya.
  • Teh pudina dapat membantu menghakis dan mengeluarkan kahak. Secara tidak langsung melegakan batuk berkahak dan kesakitan pada dada.

Banyak lagi sebenarnya kebaikan pada daun pudina yang kita tak tahu. Oleh tu, eloklah kita mengamalkan daun pudina dalam kehidupan kita. Rasanya sangat sedap dengan bau yang menyegarkan.

Sumber:  Raudzah Arippin

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Tips Bermanfaat

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Published

on

Resepi Cheese Cake Tom & Jerry Sedap Dan Mudah Dibuat Ini Jadi Kegilaan Netizen

Setiap kali tular resipi baru yang menarik dan mudah untuk dibuat, pastinya ramai ingin mencubanya, bukan?

Bagi anda yang sering menoton kartun siri Tom & Jerry pastinya sering melihat keju yang dimakan oleh Jerry.

Tipulah jika anda tidak rasa tergoda dan terliur untuk mencubanya. Khas buat penggemar keju, resipi Tom & Jerry Cheese Cake yang sedap ini dikongsikan oleh pengguna Facebook NorhasLina Othman. Ayuh kita mulakan!

Bahan coklat luar untuk cheese cake:

500gm white compound coin, dan 2 hingga 3 titik pewarna kuning lemon.

Cara-cara membuat coklat luar:

  1. Double boilkan hingga cair, apabila sudah suam masukkan ke dalam piping bag dan picit ke dalam acuan dan ratakan.
  2. Agak-agak sahaja, tidak nipis sangat tidak tebal sangat. Kemudian, bekukan sekejap dalam peti sejuk.

Bahan untuk cheese:

Bahagian A

400gm cream cheese, 300gm whipping cream, 50gm gula aising dan ½ perasa oren sunquick.

Bahagian B

50gm air suam dan 1½ tbsp gelatin.

Cara-cara membuatnya:

  1. Campur cream cheese bagi nampak licin. Kemudian, masukkan gula dan perasa sunquick gaul hingga sebati. Akhir sekali, masukkan whipping cream gaul sampai sebati dan kental.
  2. Campurkan air suam dan gelatin sampai larut. Tunggu sejuk baru masukkan ke dalam bahagian A. Gaul sebati guna sepatula.

P/s: Tengah-tengah kek itu adalah kek sponge coklat. Kalau nak senang letak sahaja kek Apollo 30sen itu. Tidak letak kek pun ok juga terpulang pada citarasa masing-masing.

Mudah sahaja rupanya nak buat kek ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda. Selamat mencuba!

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Continue Reading

Trending