Lakukan 5 Perkara Ini, Allah Akan Membenci Kita dan Ner4ka Bal4sannya

perkara dibenci Allah

Lakukan 5 Perkara Ini, Allah Akan Membenci Kita dan Ner4ka Bal4sannya

Setiap umat Islam benar-benar mahu memasuki syurga Allah, mereka bersaing untuk mengumpul amalan baik agar dapat masuk syurga, tetapi syurga bukanlah tempat kamu jika kamu masih melakukan perkara-perkara 3 yang nampak remeh itu ..

Manusia telah diciptakan oleh Tuhan dan juga ciptaan-Nya. Malah, manusia sendiri adalah makhluk yang paling sempurna yang Dia ciptakan. Manusia diberi keistimewaan dalam bentuk akal dan fikiran sehingga manusia mampu membedakan apa yang baik dan yang buruk.

perkara dibenci Allah

Di samping itu, manusia diciptakan oleh Allah juga untuk menjauh dari larangan-Nya dan melaksanakan perintahNya. Terdapat 5 kes yang biasa berlaku kepada manusia, tetapi sebaliknya adalah dosa yang dilakukan oleh Allah SWT dan Rasul Allah. Sehingga ia boleh menjatuhkan pelakunya ke dalam ner4ka.

Berikut adalah perkara-perkara remeh yang boleh membuatkan anda merasakan sengsara api ner4ka dan inilah penjelasannya.

1. Ghibah

Ghibah bermaksud menyebut sesuatu yang terkandung dalam seseorang, sedangkan dia tidak suka apabila disebutkan. Kedua-dua badan, agama, kekayaan, dan sebagainya.

Pada masa kini, ghibah adalah perkara biasa, kerana terdapat banyak faktor yang menyokong kelangsungan hidup ghibah ini, salah satunya ialah faktor media.

Ini juga boleh dilihat dalam perhimpunan di perhimpunan yang sering membuat ghibah sebagai hidangan. Malah, ia dilarang keras dan Tuhan memanggil semua hamba-Nya untuk menjauhkan diri. Malah, Tuhan menggambarkan dan mengenal pasti ghibah dengan sesuatu yang sangat kotor dan menjijikkan.

Di samping itu, dalam hadith juga dikatakan bahawa ghibah dosa melampaui dosa perzin4an. Dalam beribibah, kaedah ini juga berbeza-beza, termasuk mendedahkan kehinaan orang lain, meniru tingkah laku tertentu atau pergerakan orang yang bergosip dengan niat untuk bersenang-senang.

2. Namimah

Namimah adalah perbuatan memerangi biri-biri. Sebagai contoh, mengadu perkataan seseorang kepada orang lain dengan tujuan merosakkan supaya ia menjadi salah satu faktor yang menyebabkan hubungan yang patah dan menyalakan api kebencian dan permusuhan antara sesama manusia.

Dan di antara bentuk-bentuk namimah yang paling buruk adalah hasutan kepada seorang lelaki tentang isterinya atau sebaliknya, dengan tujuan merosakkan hubungan antara suami dan isteri.

Apabila ini berlaku, iblis akan tertawa gembira kerana manusia telah memasuki perangkapnya untuk memisahkan suami dan isteri.

3. Tidak bersih semasa membuang air besar

Bagi sesetengah orang, menghilangkan najis semasa buang air besar adalah remeh. Tetapi tanpa menyedari, tubuh dan pakaian masih kotor, sehingga doa-doa itu menjadi tidak sah.

Malah Nabi Muhammad berkata bahawa kebanyakan kuburan disebabkan oleh kencing. Perbuatan yang termasuk dalam kes ini adalah untuk menyelesaikan tandas dengan tergesa-gesa sebelum selesai atau sengaja membuang air besar dalam kedudukan tertentu atau di tempat yang membuat percikan air kencing mengenainya.

4. Masuk ke masjid dengan mulut berbau

Meskipun kelihatan remeh, tetapi terlebih dahulu Nabi telah memberi amaran tentang perkara ini. Beliau berkata sesiapa yang memakan bawang putih dan bawang harus menjauh dari kami dan harus menjauhkan diri dari masjid dan tinggal di rumah. Oleh itu, apabila masuk ke masjid, pastikan dengan pakaian bersih yang bersih lagi dengan bau badan dan mulut segar kerana kita akan menghadapi Allah SWT.

5. Mendahului imam secara sengaja

Apabila berdoa dalam jemaah terdapat beberapa orang yang menjadi tidak sabar untuk segera menamatkan doa. Malah, banyak jemaah haji membuat pergerakan yang mendahului imam. Walaupun tindakan ini dilarang keras oleh Nabi.

“Bukankah takut kepada orang yang menaikkan kepalanya di hadapan imam, bahawa Allah akan menjadikan kepalanya menjadi kepala keldai.” (HR Muslim)

Itulah 5 perkara yang kelihatan sepele tetapi boleh membuat orang pergi ke ner4ka. Sebagai orang yang beriman, kita harus selalu menghindari tindakan ini supaya kita tidak jatuh ke ner4ka.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*