Lakukan Apa yang Disuruh dan Tinggalkan Apa yang Dilarang dan Allah Akan Beri Kamu Segalanya

lakukan apa yang disuruh

Kerjakan Apa yang Disuruh dan Tinggalkan Apa yang Dilarang dan Allah Akan Beri Kamu Segalanya

Jangan selalu mengeluh, lakukan apa yang Allah suruh kepada hambaNya. Jika Allah meminta anda untuk bertenang, mintalah untuk ikhlas, kemudian pastikan anda tetap teguh dalam menghadapi masalah yang anda hadapi.

lakukan apa yang disuruh

Maksudnya disini adalah dengan mengerjakan apa yang Allah suruh, maka apabila anda telah melakukannya maka biarkan Allah menjaga segala-galanya untuk anda.

Walau apa pun masalah anda, Allah ingin menguji kesabaran kita. Jadi bersabarlah!

Tolong bersabar dengan dugaan dan ujian yang mendatang kerana segala yang diuji Allah itu merupakan satu titik permulaan dan penilaian Allah terhadap hambaNya jadi jangan sesekali putus asa dan bersangka buruk dengan Allah.

Kita harus kuat dan cekal dalam menghadapi segala masalah dalam hidup kerana yakinlah apa yang terjadi itu ada hikmahnya satu hari nanti.

Ikhlaslah dalam apa jua keadaan sekalipun

Jadi, bukankah Allah meminta kita untuk ikhlas dalam apa jua keadaan sekalipun? Maka oleh sebab itu jangan ragu dan khuatir, Allah tetap ada bersama kita. Bila kita ikhlas, secara tidak langsung hati kita akan merasa lebih tenang dan dapat menerima sesuatu masalah itu dengan hati yang terbuka. Itulah yang sebaiknya.

Berdoalah kepadaNya dengan penuh harapan 

Jangan sesekali ego untuk merendahkan diri anda kepadaNya, sujudlah sepuas-puasnya, menangislah dengan penuh erti penyesalan dengan dosa yang telah dilakukan selama ini dan bertaubat nasuhalah untuk tidak mengulanginya lagi. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Jangan buruk sangka jika Allah tidak memakbulkan doa anda, kalau bukan sekarang mungkin nanti. Allah tahu bila masa yang sesuai.

Bertawakkal dan yakin dengan kuasa Allah

Latih diri untuk tawakkal dan redha dengan apa yang terjadi kepada diri. Allah tidak akan menguji kita jika kita tidak mampu menghadapinya. Maka bersyukurlah kalau kita menjadi insan terpilih untuk menempuhi ujian dariNya.

Tidak salah untuk pasrah, itu tanda hati kita terbuka dan tenang

Pasrah dan redha dengan apa yang berlaku. Mungkin semua itu ada hikmah dan kebahagiaan di sebalik segala penderitaan yang dialami. Yakinlah bahawa ada pelangi selepas hujan. Sesungguhnya Allah itu tidak kejam.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*