Connect with us

Terkini

‘Menteri KPT Sila Letak Jwatan’ Pelajar IPT Marah KPT umum Keputusan Last Minute, Ribuan Pelajar Mental Breakdown

Published

on

‘Menteri KPT Sila Letak Jwatan’ Pelajar IPT Marah KPT umum Keputusan Last Minute, Ribuan Pelajar Mental Breakdown

Tindakan saat akhir Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) mengumumkan penangguhan semua sesi pendaftaran pelajar baharu dan lama secara fizikal. Dan kelas di institusi pengajian tinggi (IPT) diadakan secara dalam talian 100 peratus buat sementara waktu.

Ini untuk semester akan datang, membuatkan ramai pelajar terkesan. Ditambah pula, pengumuman itu dikeluarkan pada waktu ketika ribuan pelajar dari seluruh negara dalam perjalanan ke kampus masing-masing.

Berdasarkan kenyataan KPT yang dikeluarkan pada tengah hari Jumaat 2 Oktober 2020, pihaknya sedar akan pandangan dan kebimbangan pelajar. Dan ibu bapa serta masyarakat susulan peningkatan kes Covid-19 yang terlalu ketara, beberapa hair sebelum pengambilan pelajar baharu di universiti dan kolej.

“KPT mencadangkan kepada semua IP untuk menangguh dahulu pendaftaran secara fizikal/bersemuka pelajar-pelajar baharu dan lama ke kampus. “Semua urusan pendaftaran pelajar boleh dilaksanakan secara dalam talian.

Begitu juga aspek pengajaran dan pembelajaran sehingga pengumuman baharu mengenainya dibuat. “Bagi pelajar yang telah berada di kampus dan sedang mengikuti aktiviti akademik, mereka boleh kekal berada di kampus masing-masing.

Pihak IPT diminta membantu segala keperluan yang diperlukan oleh kumpulan pelajar ini. “KPT juga telah mengambil langkah profaktif berunding dengan syarikat-syarikat penerbangan bagi memohon mempertimbangkan penjadualan semula penerbangan pelajar-pelajar pulang ke kampus.

Khususnya bagi mereka yang telah membeli tiket penerbangan pulang ke IPT masing-masing. “Hasil rundingan tersebut, syarikat-syarikat penerbangan telah bersetuju untuk menjadualkan semula penerbangan pelajar sehingga 31 Disember 2020,” kata kenyataan itu.

Pengumuman pada saat akhir KPT itu ternyata mengejutkan ribuan pelajar yang kini sedang meluahkan kemarahan mereka di media sosial. Lebih teruk lagi, tanda pagar (hashtag) #MenteriKPTsilaletakjawatan juga kini trending di laman Twitter sejak pengumuman itu dibuat.

Banyak pelajar yang terkesan memuat naik luahan ketidakpuasan hati mereka. Ini kerana terpaksa pulang semula dan ada yang terpaksa mencari penempatan sementara. Serta mencari pihak yang sudi menumpangkan mereka pulang ke rumah masing-masing.

Reaksi warganet.

Herni Suyanti – Sedih baca luahan hati pelajar2 yg kurang berkemampuan..

Semoga Allah permudahkn urusan adik2 student semua.

Kalau pelajar terkena jangkitan covid,marah kerajaan jugak,,kerajaan terpaksa buat macam ni ukt kebaikan depa jugak.

Beatriz R Triz – Kalau yg dekat2 masih boleh bawa bersabar.

Kalau yg perlu fly,byr hotel sebelum nak mendaftar, book sewa rmh tu mmg bikin panas saja… tak semua parents budak2 tu org senang.

Fauzira She – Saman je blk mintak gantirugi yg ditanggung oleh pelajar..ingat semua pelajar tu org senang ke.

Hana Iramirna – Klim balik gnti rugi…igt senang ke nk carik duit..brg asrama..brg kampus..duit belanja..duit sewa..tu blom duit mkn..topup..dll.

Encik Bond – KPT buat tindakan btl. covid makin menjadi2.

Klau makin teruk bukan stakat pkp 2.0 tp 1 malaysia tak boleh gerak. untuk kebaikan bersama. mmg 1 kerugian. tp benda perlu dilakukan.

Haida – Yg ni x tahu juga.. Sbb kenaikan mendadak last2 minit.. Bukan boleh buat keputusan sendiri.. Semunya nk kena fikir baik buruk nya.

Wak Jat – Time mengundi kt sabah, org yg tgh kuarantin pon g memangkah undi…ni student da nk lapor belajar, dihalau balik…what a nonsense laa.

Dhiya Fara – Sapa je x marah? Member saya tong2 duit bayaq deposit rumah. Last2 x leh sambung.

Bila minta balik depo dh burn sebab tuan rumah pun perlukan duit. Kalau nak bagi pun 50% saja.

Rasa2??? Budak yg dapat kolej x de masalah, yg duduk luaq? Nak pikiaq lagi makan mana nak carik.

Sy pin terpaksa bekerja sambil belajar nak tampung yuran.

Oh, please la… IPT dan sekolah better close sampai case reda.

Sumber : The reporter

Terkini

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Published

on

Bayi Setahun 6 Bulan di R0g0L Jiran Sendiri, Depan Anaknya Sendiri

Sungguh tergamak, sampai hati lelaki dvr jana ini sanggup mer0 g0l anak jiran sendiri depan anak-anaknya sendiri. Mana belas ehsannya ?

Kes sebegini tidak pernah sunyi daripada menjadi tatapan pembaca setiap hari. Namun, jangan sesekali kita anggap ia satu jena yah remeh.

Jena yah r0 g0l tetap r0g0l, walau siapapun mngsanya. Kes kali ini sungguh menyayat hati. Ia berlaku di India, seorang lelaki telah ditngkap atas tvdu han mer0 g0l kanak-kanak yang baru berusia 1 tahun 6 bulan di hadapan anaknya sendiri !.

Lelaki dvr jana tersebut telah dita han Jumaat lalu dan merupakan permngsa kes sera ngan sk sual terhadap mngsa “minor” yang terkini di India.

Semuanya bermula begini, kanak-kanak yang baru berusia 18 tahun itu pergi bermain di rumah jirannya, kerana jiran itu mempunyai anak yang berusia 2 dan 4 tahun.

Namun ketika di rumah itu, kanak-kanak yang tidak bersa lah ini telah r0 g0l oleh pmngsa dalam bilik rumah. Mngsa kemudiannya dibiarkan di luar rumahnya dalam keadaan berd4 rah dan kes4 kitan.

Ibu mngsa yang menjumpainya amat terke jut dengan keadaan itu. Beliau terus membawa anaknya ke H0spital.

Saspek akhirnya dita han menurut pegawai di Aman Vihar, per0 g0l kanak-kanak itu telah di t a h a n di rumahnya. Dia akan dikenakan hv kvman di bawah Akta Ganggvan sksual yang membawa hvkvman pnjara seumur hidup.

Dia akan dihvkum tapi bagaima pula dengan nasib kanak-kanak ma lang itu? Ketika dilawa di h0spital. Kanak-kanak itu didapati tidak boleh bercakap dan hanya mampu terbar1ng, aki bat trau ma

Continue Reading

Terkini

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Published

on

Cuma 3 Hari Di Hospital, Ibu Muda ‘Pergi’ Tinggalkan Anak Yang Masih Kecil

Satu perkongsian dari NGO pengurusan jenazah mengenai pengebumian seorang ibu muda yang meninggal dunia petang semalam, meruntun hati netizen.

Wanita bernama Nur Atyqah Yahya Jaya, berusia 28 tahun, menghembuskan nafas terakhir akibat jangkitan kuman selepas tiga hari menerima rawatan di hospital.

Baca perkongsian Mr Wan Cai Official di bawah:

Perkongsian lewat tentang pengurusan jenazah ibu muda yang dibawa pulang ke Kelantan. Jenazah yang dibawa menggunakan jentera rakan gabungan iaitu VJGM telah selamat dikebumikan pada pukul 06.45 petang tadi.

Selepas jenazah dipindahkan 3 rakan sukarelawan VJGM terus membawa jenazah ke tanah perkuburan islam Bandar Baharu Gua Musang. Dikebumikan diliang lahad separa bulan atau lebih dikenali dengan nama liang lahad sri bulan.

Pengurusan terakhir untuk ibu berusia 28 tahun sangat mudah. Berjalan lancar tanpa perlu menunggu lama untuk dikebumikan. Sempat pula dikebumikan sebelum masuk waktu solat Maghrib.

Aturan terakhir yang Allah tetapkan untuk ibu muda ini. Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya dimasukkan ke hospital Shah Alam sejak 3 hari yang lalu. Tetapi ibu muda ini telah dijemput seruan illahi pada pukul 10.30 pagi tadi.

Punca kematian arwah adalah disebabkan jangkitan kuman di dalam badan. Akibat dari jangkitan kuman itu beberapa organ dalamannya gagal berfungsi.

Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang cahaya mata lelaki berusia 1 tahun. Omar Lokman Bin Shahrul adalah nama anak mereka.

 

Kesian bila difikirkan nasib si anak kecil. Si anak masih tidak mengerti ibunya sudah pergi buat selama lamanya. Membesar si anak tanpa kasih seorang ibu.

Kehilangan isteri ataupun ibu bukan satu perkara yang mudah. Ini kerana si suami perlu menggalas 2 tanggungjawab serentak untuk menjadi ibu dan bapa kepada anaknya itu. Anak yang ditinggalkan oleh si ibu pula masih kecil.

Jika tidak kuat semangat pasti si bapa boleh tertekan. Seperti yang kita semua tahu di dalam sebuah keluarga seorang isteri memerlukan suaminya. Dan seorang suami juga sangat memerlukan isterinya.

Apabila meneruskan kehidupan tanpa seseorang yang bergelar isteri atau suami setelah hidup berumah tangga pastinya kesulitan akan dihadapi. Lagi lagi melibatkan urusan menjaga dan membesarkan anak anak.

Jika sebelum ini si isteri membantu menguruskan hal dirumah dan anak. Pasti keadaan akan menjadi lebih sulit apabila seorang suami tiba-tiba perlu menggantikan tempat tempat si isteri.

   

Tidak boleh dibayangkan kehidupan si suami selepas ini setelah kehilangan isterinya. Jika tidak kuat boleh gila dibuatnya. Saya sudah lihat bagaimana keadaan suami kepada arwah adik perempuan saya.

Berbulan menangisi pemergian isterinya. Sehingga diri tidak terurus. Tetapi nasib ada anak anak sebagai penguat semangat untuk kembali hidup seperti normal. Harap-harap suami arwah juga akan kuat.

Semoga juga tabah untuk meneruskan kehidupan bersama anak lelaki tunggalnya.

Buat pembaca, ayuh sama sama sedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarhamah Nur Atyqah Binti Yahya Jaya!

Continue Reading

Terkini

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Published

on

Rider Grabfood Maut Kemalangan, Isteri dan Anak-anak Kini Hilang Tempat Bergantung

Seorang penghantar makanan maut selepas motosikal ditunggangnya merempuh belakang sebuah lori yang berhenti di tepi jalan di Kilometer B.05 Lebuhraya Besraya menghala Kuala Lumpur, petang semalam.

Menurut laporan Sinar Harian, mangsa Muhammad Faizal Yahya yang berusia 29 tahun meninggal dunia di lokasi kejadian kerana parah di kepala.

“Siasatan mendapati kejadian dipercayai berlaku apabila sebuah lori yang berhenti di lorong kiri jalan dengan memasang lampu berkembar selepas mengalami masalah pada tayar hadapannya.

“Kira-kira 10 minit kemudian, datang sebuah motosikal jenis Yamaha 150ZR ditunggang mangsa melanggar belakang lori yang dipandu lelaki berusia 52 tahun itu,” kata Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Zulkefly Yahya.

Pihaknya turut mengambil sampel darah dan urin pemandu lori tersebut untuk tindakan lanjut selain siasatan masih dijalankan dan kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Menerusi laman Facebook, isteri kepada arwah yang dikenali sebagai Puteri berkongsi berita duka itu dan memohon orang ramai sedekahkan al-Fatihah untuk Allahyarham.

Continue Reading

Trending