Muslimah Kena Hati-Hati, Ini 8 Cara Berhias Diri yang Dilarang Dalam Islam

cara berhias diri dilarang

Muslimah Kena Hati-Hati, Ini 8 Cara Berhias Diri yang Dilarang Dalam Islam

Tampil cantik bagi para wanita adalah fitrah. Berhias dianjurkan bagi para wanita di hadapan suaminya. Namun tidak semua cara boleh dilakukan demi mempersolek diri. Berikut merupakan cara berhias diri yang har4m bagi para muslimah.

Kecantikan adalah sinonim dengan wanita dan setiap wanita merasa dia mesti sentiasa kelihatan cantik sehingga banyak usaha yang mereka lakukan agar kelihatan cantik. Kecantikan itu sendiri ditakrifkan sebagai kecantikan atau sifat yang disukai oleh orang lain atau membuat orang lain mengaguminya. Islam adalah agama yang suka kecantikan dan kecantikan tetapi pandangan Islam tentang keindahan sedikit berbeza daripada makna kecantikan yang kini ditafsirkan oleh wanita. Seperti yang disebutkan dalam hadith berikut (lihat juga wanita kerjaya dalam Islam dan wanita yang terselubung dalam Islam)

“Tidak akan ada syurga di dalam hati seseorang yang bangga seperti debu.” Ada seseorang yang bertanya, “Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai pakaian yang bagus dan sandal?” Sombong menolak kebenaran dan menatap orang lain. “(HR Muslim).

cara berhias diri dilarang

1. Berhias untuk Cantik Dengan Membuka Aurat dan Mengundang Sy4hwat

Islam melarang para wanita yang membuka auratnya di hadapan laki-laki yang bukan mahramnya. Misalnya, mengenakan pakaian yang menonjolkan asetnya atau berpakaian tertutup namun berbahan tipis yang tetap memperlihatkan auratnya atau berpakaian ketat yang dapat memperlihatkan lekuk tubuhnya, sehingga mengundang sy4hwat para lelaki yang bukan suaminya. Dalam sebuah riwayat dikatakan:

Suatu hari Asma’ binti Abu Bakar pernah menemui Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wasallam memakai pakaian yang berbahan tipis. Seketika itu Rasulullah memalingkan wajahnya dan bersabda,

“Wahai Asma, sesungguhnya jika wanita sudah haidh, tidak boleh terlihat dari dirinya kecuali ini dan ini”, beliau menunjuk wajahnya dan kedua telapak tangannya. (HR. Abu Daud)

2. Berhias Menyerupai Lelaki

Saat ini, banyak sekali para wanita yang berpakaian seperti lelaki, bahkan tampil menyerupai lelaki begitu pula sebaliknya lelakiyang menyerupai wanita. Rasulullah mel4knat lelaki yang berpakaian wanita dan wanita yang berpakaian lelaki (HR. Ahmad)

3. Berhias Menyerupai Wanita Jahiliyah

Dikisahkan pada zaman jahiliyah dulu wanita sering berjalan melenggak lenggok dan berkerudung namun tetap memperlihatkan anting dan kalung serta memamerkan perhiasan mereka. Maka, bagi para muslimah itu haram dilakukan.

4. Berhias Seperti Wanita Kafir

Saat ini banyak sekali para muslimah yang mengidolakan kaum kafir dan mengikuti style idolanya agar dianggap moden dan mengikut trend terkini. Padahal, Allah jelas-jelas mel4knat tasyabuh atau menyerupai suatu kaum.

Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Barang siapa yang bertasyabuh (menyerupai) suatu kaum, maka ia termasuk sebahagian dari mereka” (HR Ahmad dan Abu Daud).

5. Mencabut Kening, Menyambung rambut, Mentatoo, dan Mengubah Bentuk Anggota Tubuh

Allah mengharamkan bagi para wanita mencabut bulu kening, menyambung rambut, mencacah tatoo, dan mengubah bentuk anggota tubuhnya, misalnya mengikir gigi, merubah bentuk anggota wajah melalui jalan operasi plastik dengan tujuan agar terlihat lebih cantik.

“Telah dilaknat wanita yang mennyambung rambut dan minta untuk disambung rambutnya, wanita yang mencabut kening dan minta dicabut keningnya, wanita yang mentatoo dan minta untuk ditatoo, tanpa adanya penyakit”. (HR Daud bersanad shahih)

6. Menggunakan Bahan Yang Tidak Halal

Dalam berhias, pastikan komposisi bahan yang kita gunakan tidak mengandung unsur haram. Baik itu dalam berpakaian maupun bermake-up.

7. Berlebih-lebihan Dalam Berhias

Yang dimaksud di sini misalnya mengeluarkan biperbelanjaan yang terlalu mahal dalam berpakaian, membeli alat make-up, karena Allah membenci orang yang berlebih lebihan.

Dalam Al-Qur’an disebutkan:

… وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ

“Dan sesungguhnya orang yang berlebih-lebihan, ia adalah punghuni ner4ka” (QS. Ghafir:43)

8. Menggunakan Perfum Semerbak di Luar Rumah

Islam tidak melarang menggunakan perfum jika untuk menyenangkan hati suami. Namun dihar4mkan jika penggunaan perfum berlebihan di luar rumah, hingga membuat lelaki lain tergod4. Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Wanita mana saja yang memakai perfumlalu melewati suatu kaum supaya mereka mencium baunya, maka wanita itu telah berzin4” (HR.Ahmad).

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*