Siap Dalam 3 Saat Je, Ini Cara Nak Tukar Ribuan Nama ‘File’ Di Komputer Sekaligus

Dalam komputer kita selalunya ada beribu-ribu file yang tersimpan. Kadang-kadang tu sampai susah nak kenal pasti dan cari sesuatu file sebab terlampau banyak dengan nama dan susunan file yang berterabur.

Nak seragamkan nama file dalam komputer ni pulak boleh mengambil masa, ikut cara yang korang guna. Kalau korang pakai cara manual dengan taip satu-satu memang lambat nak siap. Tambahan pula kalau ada ribuan file. Memang jenuh la nak tukar.

Sebenarnya, ada fungsi yang membolehkan korang namakan banyak file serentak secara bersiri tau. Paling penting, cara ini sangat mudah dan cepat. Tak payah dah taip atau copy paste nama file korang satu-satu.

Video yang diunggah di akaun TikTok @hakim.yusoff ni menunjukkan cara mudah nak tukar nama file secara seragam. Hanya guna tiga langkah ni, nama file korang yang beribu-riban tu akan bertukar dan seragam dalam masa beberapa saat je.

Video ini mendapat 17.1 ribu tontonan di TikTok setakat ini.

 

Rename Folder Atau File Secara Cepat

Rename Folder Atau File Secara Cepat..

Klik kanan dan kemudian memilih rename untuk mengubah nama dari file atau folder sangat tidak efisien dan terlalu lama.

Cara cepat untuk mengubah nama folder atau file adalah dengan menekan F2 sementara file yang akan diubah namanya sebelumnya harus dalam kondisi terpilih.

Tips:

– Ketika anda sudah mengubah nama file yang satu dan ingin kembali mengubah nama file lain yang ada disampingnya, silahkan tekan TAB untuk navigasi ke file lainnya.

– Ketika anda sudah mengubah nama folder yang satu dan ingin kembali mengubah nama folder lainnya, silahkan tekan TAB untuk navigasi ke folder lain yang ada disampingnya.

– Untuk mengubah nama file lebih dari satu secara bersamaan silahkan seleksi semuanya. Untuk menyeleksi semua file yang ada cukup tekan kombinasi Ctrl+A, selanjutnya tekan F2 dan silahkan ubah namanya. Begitu pula untuk folder. Cara ini akan otomatis ditambahkan (1), (2), dst diakhir nama filenya:

Rename Folder Atau File Secara Cepat

Sumber: Catatan- Doang

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*