Tips Tackle Selera Anak Yang Memilih Makan

cara tackle picky eater

Cara Mudah Tackle Selera Anak Picky Eater

Diet kanak-kanak sebenarnya bergantung kepada kebiasaan makan ibu bapa. Sekiranya anda lebih suka membeli makanan ringan di restoran makanan segera, anda harus mengubah tabiat makan anda, menggantikannya dengan makanan yang lebih baik dengan sayur-sayuran segar, buah-buahan, ikan dan daging.

Kenalkan anak-anak untuk sayur-sayuran dan buah-buahan dari awal mereka mula mengenali makanan. Ini biasanya dilakukan apabila kanak-kanak mula mengenali makanan pepejal pada usia 7 bulan selepas dipisahkan daripada penyusuan eksklusif selama 6 bulan.

Kanak-kanak kepada kanak-kanak pada peringkat awal mengambil makanan atau sering dikenali sebagai pemakan pemakan. Kanak-kanak zaman ini sering tidak suka sayur-sayuran dan buah-buahan.

Selalunya mereka akan kelihatan lapar dengan makan makanan segera seperti KFC, McD dan sebagainya. Tetapi kita harus berhati-hati dengan pilihan mereka. Jangan biarkan anda mengabaikan pengambilan pemakanan yang mereka perlukan semasa bayi mereka.

Untuk mengatasi pemakan pemilih ini, sudah tentu terdapat beberapa helah yang boleh anda lakukan untuk mereka:

  1. Cari makanan yang dia betul-betul boleh makan. Pastikan makanan itu ada setiap hari untuk dia. Tidak perlu paksa apa yang dia tidak mahu makan.
  2. Masa makan, pastikan semua orang makan atas meja (termasuk anak). Makan serentak. Jangan dahulukan anak atau kita makan dahulu. Pastikan dia nampak apa yang kita makan.
  3. Bila makan, pastikan dia tengok kita makan semua makanan yang ada atas meja. Tunjukkan adab makan yang betul. (Kalau boleh mesti makan atas meja/lantai)
  4. Amalkan semua cara di atas setiap hari. Jangan skip agar anak boleh jadikan sebagai rutin.

Anak anda mungkin:

1. Anak tidak akan makan pada cubaan kali pertama kedua atau ketiga. Tapi tolong jangan putus asa dan cepat mengalah. Jadikan sebagai rutin harian kita.

2. Anak tidak mahu duduk. (boleh gunakan baby chair) kalau untuk anak yang besar, cari saiz yang sesuai. Emak/ayah kena duduk sebelah anak. Cara ini berkesan setelah saya amalkan selama 3 bulan. Kalau dulu anak cuma makan jenis mee-mee dan roti. Alhamdulillah sampai sekarang hampir semua makanan atas meja dia teringin nak makan. Kadang-kadang itu dia sendiri akan tambah. Selamat mencuba.

Sudah baca? Apa pendapat anda? Jangan lupa LIKE, SHARE dan KOMEN ya? Terima kasih! Majalah Ilmiah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*