Connect with us

Terkini

[VIDEO] Budak Perempuan Pengemis Jalanan Terpaksa Makan Cili Gara-Gara Nak Dapat Duit

Published

on

[VIDEO] Budak Perempuan Pengemis Jalanan Terpaksa Makan Cili Gara-Gara Nak Dapat Duit

Kesusahan hidup yang dialami oleh seseorang sudah pastinya akan menyukarkan proses untuk menimba ilmu terutamanya secara formal di sekolah.

Apa tidaknya, menimba ilmu di sekolah memerlukan modal yang tinggi seperti membeli baju sekolah, beg sekolah, bayaran yuran dan juga buku-buku latihan.

Walaupun begitu, tidak semua masyarakat yang menjadikan perkara ini sebagai penghalang untuk terus menimba ilmu.

Setiap orang pastinya akan berhadapan situasi kesusahan hidup akibat kehilangan kedua-dua ibu bapa.

Dan sanggup menahan lapar kerana tidak memiliki sedikit wang.

Kebanyakan individu memiliki pengalaman pahit ini dikatakan golongan lebih berjaya pada masa hadapan.

Ini kerana mereka akan meletakkan usaha yang lebih keras untuk bangkit dari kepompong kemiskinan.

Kadang-kadang, orang sanggup buat apa je untuk dapatkan duit lagi-lagi kalau tengah kebul0r atau terd3sak.

Tapi, ni tak bermakna kita boleh ambil kesempatan atas situ@si macam ni.

Lelaki Suruh Budak Kecil Tengah MENGEMlS Makan ClLl Padi Kalau Nak Duit

Baru-baru ni, seorang pengguna Facebook telah kongsikan video seorang kanak-kanak perempuan yang sedang mengem!s dekat tepi jalan didatangi seseorang.

Kej@dian yang berIaku di salah sebuah negeri ini menunjukkan orang ini menawarkan kanak-kanak itu sejumlah wang.

Tapi dengan syarat kanak-kanak ini perlu makan sebatang ciIi padi.

Dalam video yang dikongsikan ini, netizen ini tulis di kapsyen,

“Sedih melihat orang kaya mempermainkan tang!san orang m!skin.

Anak ini sanggup tahan sakit dari pedas ciIi ni untuk dapatkan wang yang kecil jumlahnya.

H!na betul orang kaya ni mainkan tang!san orang miskin dan anak yatim.”

Dalam video dekat bawah ni jugak korang boleh tengok budak ni sampai keluar air mata sebab tahan p3das.

Tapi orang yang ambil video ni gelak-gelakkan je sebab suka dapat kenakan budak ni.

Netizen turut melIuahkan rasa tak puas hati dengan mengatakan tind4kan ini sebagai penghinaan terhadap golongan m!skin serta tak berperikemanusiaan.

Macam manalah dorang boleh rasa buat benda macam ni lawak? Tak faham betul.

“Aku dapat budak yg rakam ni memang aq sumbat cili 1 lori 3 tan dlm mulut dia..

bdoh plk aku tgk perangai dia ni..ank anjing…yalll la ko dunia akhirat..cari dia sampai dapat”

“Dunia ni berputar, x selamanya kau di atas… Suatu hari nanti in shaa allah kafarah utk kau tiba.

Rasalah ape yg budak kecik tu rasa dan mungkin yg kau dpt lebih drpd ape yg budak tu alami…”

“Bhya nya klu ank² kcil dibiarkn tnpa pgwasan ibu bpa…blh jdi kes rogol dn mcm² lgi….

Tapi org yg bgi cli api ni , kjam nye…xnk bgi duit jgn lh aniaya bdak to hmmmm….”

“Kau tunggu balasan..Allah,zat yg Maha meliputi…setiap sesuatu harus dipertanggung jawab nanti…

Semoga air mata yg jatuh…mengheret mu 1000 tahun neraka,kecuali insaf & bertaubat…

Semoga Allah beri hidayah buat mu…Aamiin.”

“Astaghfirullah .. Hmmm akhir zaman .. Sesame manusia diperlekeh bukan ditolong..

Budak tu menitis air mata satu sbb penghinaan yg dia dpt dua sbb sakit kepedasan ..

Budak kecik weiii .. Kalau dia jenis x tahan pedas even cili hijau yg x pedas tu pun akn terase pedas membakar ..

Nasib cili hijau tu kalau dia kasi cili yg merah double pedas tu aku harap org tu tergolek2 laa.

Mintak maaf depan budak tu kalau dah ditimpa bala atas doa dri budak yg dia aniaya nii ..

X pee Allah ada .. Biar Allah balas setiap pedas yg budak tu rase, pedas jgk balasan allah kasi pda org tu ..”

‏مؤلمة عندما يتسلى الأغنياء بدموع الفقراء ! ! أي ألم وحرقه جعلت دموعك تنهمر ياصغيرتي( طفلة تحترق احشائها من حرارة الفلفل الذي تأكله لتحصل على مبلغ بسيط ) ما اقبح واحقر الاغنياء عندما يتسلون بدموع الفقراء واليتامى( ستكونون تحت التراب يوما وتلقون عذاب تلك الدموع)😢😢

Posted by ‎حسن محمد حسين‎ on Isnin, 14 September 2020

Terkini

Ismail Sabri bagi jaminan, kali ini tiada keistimewaan kepada golongan ‘kayangan’ rentas negeri

Published

on

Dianggarkan 40,000 permohonan rentas negeri diterima Polis Diraja Malaysia (PDRM) setiap hujung minggu.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kuasa memberi kebenaran rentas negeri sudah diberikan sepenuhnya kepada PDRM untuk membuat pertimbangan.

Katanya, tiada keistimewaan dan pengecualian diberikan kepada sesiapa saja termasuk selebriti atau orang ternama untuk mendapat kebenaran merentas negeri.

“Kebenaran rentas negeri hanya dibenarkan untuk kes kecemasan seperti sakit, kematian atau kerja namun perlu mengisi borang.

“Kesahihan alasan untuk rentas negeri menyebabkan sesetengah permohonan tidak dibenarkan polis,” katanya dalam sidang media, di sini, hari ini.

Sejak kebelakangan ini timbul pertikaian dalam kalangan masyarakat apabila individu terkenal seperti selebriti dan orang ternama diberi pelepasan merentas negeri.

Ia menimbulkan rasa kurang senang masyarakat yang menganggap arahan itu hanya tertakluk kepada rakyat biasa bukan golongan ‘kayangan’ seperti selebriti yang mendapat keistimewaan.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, kerajaan akan memutuskan SOP bekerja dari rumah untuk kakitangan awam manakala Kementerian Perdagangan Antarabangsa & Industri (Miti) bagi kakitangan swasta.

“Keputusan berhubung operasi kakitangan awam dan swasta bekerja dari rumah akan diumumkan dalam masa terdekat,” katanya. – HM

Continue Reading

Terkini

‘Geng Kayangan, VVIP Rentas Tak Apa?’ – Netizen Kurang Setuju Hukum Haram Rentas Negeri

Published

on

Terdahulu, Datuk Dr. Luqman Abdullah Wilayah Persekutuan memberitahu bahawa haram pulang ke kampung untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang melanggar larangan merentas negeri.

Hal ini perlu dilihat berdasarkan hadis Rasulullah SAW berkaitan wabak penyakit taun.

Rakyat Malaysia emosi

Datuk Dr. Luqman Abdullah memetik laporan Berita Harian sebagai mengatakan bahawa dalam Hadis, Rasulullah SAW juga menyebutkan bahawa jika manusia mendengar berita penyebaran penyakit, mereka harus menghindari pergi ke suatu tempat. Begitu juga, orang yang sudah berada di lokasi tidak boleh meninggalkan kawasan itu.

Rentas sempadan, apa hukumnya apabila kerajaan larang? Andai tidak taat kepada Ulul Amri (pemerintah) maka hukumnya haram. Dalam media baru-baru ini ada kes tipu dokumen semata-mata mahu merentas negeri dengan menggunakan surat (kebenaran palsu) Yang Dipertuan Agong. Itu dua kali haram, menipu untuk rentas negeri dan menipu surat (kebenaran).

Walaupun begitu, kebanyakan rakyat Malaysia masih tidak berpuas hati dengan keadaan negara ketika ini. Di bahagian komen Facebook BH Online, netizen mengakui bahawa larangan merentas antara negeri adalah keputusan yang tidak boleh diterima, terutama bagi mereka yang sudah beberapa bulan tidak melihat ahli keluarga mereka.

Tak dapat digambarkan perasaan rindu yang terbuku di hati. Malah, tidak kurang juga ada yang berpendapat bahawa ada sesetengah pihak telah menggunakan layanan ‘double standard’ ke atas golongan ‘kayangan’ dan rakyat marhaen. Menurut mereka, itu adalah satu perkara yang tidak sewajarnya dilakukan dan setiap rakyat Malaysia perlu dilayan secara adil dan saksama.

‘Harap kampung tak pindah tempat lain’

Sumber: Facebook BH Online

Continue Reading

Terkini

Netizen dakwa Neelofa rentas negeri ‘shopping’ karpet di Nilai 3?

Published

on

Belum sempat reda mengenai isu kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP), laman sosial Twitter kembali kecoh apabila netizen mendakwa usahawan dan selebriti popular Neelofa sekali lagi merentas negeri.

Seorang pengguna Twitter, @paedrazip memuat naik dua tangkapan skrin daripada video InstaStory milik Neelofa memaparkan selebriti berusia 32 tahun itu dan suaminya Haris Ismail berkunjung ke sebuah kedai karpet.

Cari karpet kat Nilai 3 ke tu?

Seorang lagi pengguna Twitter, @IzzatiEmylia turut mempersoalkan tindakan bekas pengacara MeleTOP itu sekiranya ‘mendapat kebenaran’ untuk membeli karpet di lokasi berkenaan.

Kedai karpet tu hanya di beberapa lokasi…

Berdasarkan siasatan warganet termasuk reka bentuk kedai, mereka mendakwa pasangan itu mengunjungi cawangan yang terletak di Nilai 3 walaupun terdapat cawangan lain seperti di Setapak, Kuala Lumpur serta Johor dan Brunei.

WhatsApp orang kedai, katanya video tu kat Nilai?

Bagaimanapun, menerusi pencarian di akaun Instagram, difahamkan Neelofa telah memadam video yang memaparkan lelaki itu dipercayai pemilik kedai karpet tersebut.

Berikutan itu, netizen mula mempertikai tindakan Neelofa atau nama penuhnya Noor Neelofa Mohd Noor yang memadam video tersebut sekiranya dia dan suami tidak melakukan kesalahan seperti didakwa orang ramai.

Dakwaan lain…

Terdahulu, Neelofa dan suaminya yang lebih dikenali sebagai PU Riz, masing-masing dikenakan kompaun RM20,000 dan RM10,000 kerana melanggar SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) berhubung majlis pernikahan mereka.

Selain itu, ahli keluarga turut dikenakan kompaun sebanyak RM1,500 seorang yang berjumlah RM30,000 kerana gagal mempraktikkan penjarakan fizikal sewaktu berlangsung majlis akad nikah pada Mac lalu.

Sumber: Twitter @paedrazip & @IzzatiEmylia

Continue Reading

Trending